Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

zooper skrev 1 time siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer. Vi er mest på sjøhytta nå fremover.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite. Så uavhengig av familieforøkelsen passet det greit å selge den. Og det er ikke sikkert at vi hadde fått like mye for den nå som i høst ser jeg.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en strekning som tidligere kostet typisk 2800-3000kr i diesel nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge unna for å lette litt på økonomien eller kanskje litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Har jo også kjøpt en etter min mening «pandemipriset» ny daycruiser også, men det er såpass grei prisklasse at jeg ikke synes det er så ille. 
Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.

Men livet i liten, enklere og ikke minst ny båt er helt topp - kan anbefales.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev 58 minutter siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer. Vi er mest på sjøhytta nå fremover.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite. Så uavhengig av familieforøkelsen passet det greit å selge den. Og det er ikke sikkert at vi hadde fått like mye for den nå som i høst ser jeg.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en vei som tidligere kostet typisk 2800-3000kr nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge unna for å lette litt på økonomien eller kanskje litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Har jo også kjøpt en etter min mening «pandemipriset» ny daycruiser også, men det er såpass grei prisklasse at jeg ikke synes det er så ille. 
Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.

Men livet i liten, enklere og ikke minst ny båt er helt topp - kan anbefales.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev 55 minutter siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer. Vi er mest på sjøhytta nå fremover.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en vei som tidligere kostet typisk 2800-3000kr nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge unna for å lette litt på økonomien eller kanskje litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Har jo også kjøpt en etter min mening «pandemipriset» ny daycruiser også, men det er såpass grei prisklasse at jeg ikke synes det er så ille. 
Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.

Men livet i liten, enklere og ikke minst ny båt er helt topp - kan anbefales.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev 54 minutter siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en vei som tidligere kostet typisk 2800-3000kr nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge unna for å lette litt på økonomien eller kanskje litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Har jo også kjøpt en etter min mening «pandemipriset» ny daycruiser også, men det er såpass grei prisklasse at jeg ikke synes det er så ille. 
Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.

Men livet i liten, enklere og ikke minst ny båt er helt topp - kan anbefales.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev 50 minutter siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en vei som tidligere kostet typisk 2800-3000kr nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge seg unna eller litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Har jo også kjøpt en etter min mening «pandemipriset» ny daycruiser også, men det er såpass grei prisklasse at jeg ikke synes det er så ille. 
Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.

Men livet i liten, enklere og ikke minst ny båt er helt topp - kan anbefales.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev 35 minutter siden:

Vet ikke enda om det er et markant sesongskifte som akkurat har inntruffet, om det er været, eller om det bare er tilfeldig, eller om det spretter opp igjen til uka. Antall nye båtannonsee lagt ut på finn.no har noen uker ligget temmelig flatt på ca 450 om dagen, men har de siste dagene ligget på under 350/dag - en forskjell på ca 20%. I segmentene jeg ser på er endringen på ca 30%


Jeg solgte 42 foteren i fjor pga familieforøkelse og at vi ikke ville få tid til å bruke båten til lengre turer på noen år, og kjøpte dermed en enklere splitter ny 25 foter med outboard til dagsturer.
Men hadde jeg hatt 42 foteren nå hadde jeg kjent godt på alle prisøkningene, noen antok jeg at skulle komme, andre kunne man ikke vite. Selve drivstofføkningen så jeg ikke komme på den måten den gjorde naturligvis, men opplag (de la på 40% i forhold til året før der jeg hadde båten), forsikringer, båtplasser, osv ble satt opp betydelig gjennom 2021. Jeg antok i høst at det var fare for at avgiftsfri diesel skulle bli normal diesel på sjøen og at det ville ha betydning for folks kjøpslyst for større dieselbåter, men at den skulle koste over 24-27 kr per liter kunne man ikke vite.

 

Har regnet ut at turen jeg ofte tar, Bærum-Kragerø en vei som tidligere kostet typisk 2800-3000kr nå koster 7500-9000kr. Så skal man jo tilbake. Ikke det at det er så mye i et stort båtpengebudsjett, men det er jo ille når en tur til kristiansand og tilbake skal koste 25-30.000kr i drivstoff. Det er mer slik 70 foter nivået var før. Jeg ville nok fortsatt dratt på tur, men fra å tidligere aldri være opptatt av deivstoff og det man bruker ville man tenke seg litt mer om nå.

Jeg husker de økte havneavgiftene ganske mye i fjor også, og det var i tillegg fra lett til villt kaos i alle havner plassmessig. Spennende å se om trenden avtar og om det er bedre plass i gjestehavnene i år enn i 2020 og 2021.

 

Jeg tror det er en del båteiere som ønsker å selge seg unna eller litt ned gjennom sommeren/høsten og vår 2023. Men vi får se.

Jeg har synes bruktprisene har vært for høye i pandemiårene og benyttet jo på sett og vis det til å selge den store dyre båten, selv om det var livsstilsendringer som var årsaken. Jeg planlegger å oppgradere tilbake til en nyere brukt Windy etterhvert, men de modellene jeg ser på satser jeg på at skal litt ned i pris, og jeg vil avvente til markedet roes litt.



×
×
  • Create New...