Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

zooper skrev for 7 timer siden:

Mange båteiere kan spare på driftskostnader og vedlikehold ved å gjøre ner selv, la ting forfalle eller la være å oppgradere (som igjen påvirker prisene). Nevenyttige båteiere som tidligere satte bort arbeid kan komme til å gjøre det selv, feks et belgskifte til 20-30k til 15% av proff-kost - eller utsette og la neste eier ta jobben og håpe på at skuta ikke går ned i mellomtiden. Det kan hende vi får dårligere vedlikeholdte båter om noen år dom følge. Så mye sagt, folk som gjerne vil fram i 15, 20 eller 50 knop, sette bort arbeid, ha godt vedlikeholdte og moderniserte båter, osv - mange av disse vil heller ta en exit enn å ta til takke med noe vesentlig mindre enn de vil være tilfreds med - feks å gå fra motorbåt til seil (som gorøvrig utgjør kanskje 5% av annonserte båter). Andre vil kanskje nedgradere til eldre eller mindre båt. Men, her føler jeg at man griper etter halmstrå for å argumentere for at pristrøkket skal holde seg.


 

Husker i august i fjor da meldingen om prisøkningen kom fra opplaget flere av oss hadde inn på mail en fin solskinnsdag og jeg og flere andre var nede i båten. Snakket med flere båtnaboer som også har/hadde flotte Windyer og andre store båter med premium båtopplag til 120-160.000++ per år i ren opplagskostnad. Denne økte såpass (rundt 40%) at ene naboen luftet med meg om jeg synes det virkelig var nødvendig med service hvert år eller om de vurderte det riktig at man kunne ta det annethvert år og heller la båten være i boblehavn en vinter og innendørs annenhver. Jeg sa at de bør ikke kutte vedlikeholdet. Og ville ikke gjort dette selv, men jeg tror flere vil gjøre dette. Både de, jeg og et par andre har solgt båtene sine siden da. 
 

Vedrørende prisøkning på nye båter vil dette stige samtidig som etterspørselen avtar og da skal det teoretisk sett bli en ganske så stor oppbremsing i nybåtsalget. Fasit får vi jo med tiden.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev for 7 timer siden:

Mange båteiere kan spare på driftskostnader og vedlikehold ved å gjøre ner selv, la ting forfalle eller la være å oppgradere (som igjen påvirker prisene). Nevenyttige båteiere som tidligere satte bort arbeid kan komme til å gjøre det selv, feks et belgskifte til 20-30k til 15% av proff-kost - eller utsette og la neste eier ta jobben og håpe på at skuta ikke går ned i mellomtiden. Det kan hende vi får dårligere vedlikeholdte båter om noen år dom følge. Så mye sagt, folk som gjerne vil fram i 15, 20 eller 50 knop, sette bort arbeid, ha godt vedlikeholdte og moderniserte båter, osv - mange av disse vil heller ta en exit enn å ta til takke med noe vesentlig mindre enn de vil være tilfreds med - feks å gå fra motorbåt til seil (som gorøvrig utgjør kanskje 5% av annonserte båter). Andre vil kanskje nedgradere til eldre eller mindre båt. Men, her føler jeg at man griper etter halmstrå for å argumentere for at pristrøkket skal holde seg.


 

Husker i august i fjor da meldingen om prisøkningen kom fra opplaget flere av oss hadde inn på mail en fin solskinnsdag og jeg og flere andre var nede i båten. Snakket med flere båtnaboer som også har/hadde flotte Windyer og andre store båter med premium båtopplag til 120-160.000++ per år i ren opplagskostnad. Denne økte såpass (rundt 40%) at ene naboen luftet med meg om jeg synes det virkelig var nødvendig med service hvert år eller om de vurderte det riktig at man kunne ta det annethvert år og heller la båten være i boblehavn en vinter og innendørs annenhver. Jeg sa at de bør ikke kutte vedlikeholdet. Og ville ikke gjort dette selv, men jeg tror flere vil gjøre dette. Både de, jeg og et par andre har solgt båtene sine siden da. 
 

Vedrørende prisøkning på nye båter vil dette stige samtidig som etterspørselen avtar og da skal det teoretisk sett ganske så stor oppbremsing i nybåtsalget. Fasit får vi jo med tiden.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev for 7 timer siden:

Mange båteiere kan spare på driftskostnader og vedlikehold ved å gjøre ner selv, la ting forfalle eller la være å oppgradere (som igjen påvirker prisene). Nevenyttige båteiere som tidligere satte bort arbeid kan komme til å gjøre det selv, feks et belgskifte til 20-30k til 15% av proff-kost - eller utsette og la neste eier ta jobben og håpe på at skuta ikke går ned i mellomtiden. Det kan hende vi får dårligere vedlikeholdte båter om noen år dom følge. Så mye sagt, folk som gjerne vil fram i 15, 20 eller 50 knop, sette bort arbeid, ha godt vedlikeholdte og moderniserte båter, osv - mange av disse vil heller ta en exit enn å ta til takke med noe vesentlig mindre enn de vil være tilfreds med - feks å gå fra motorbåt til seil (som gorøvrig utgjør kanskje 5% av annonserte båter). Andre vil kanskje nedgradere til eldre eller mindre båt. Men, her føler jeg at man griper etter halmstrå for å argumentere for at pristrøkket skal holde seg.


 

Husker i august i fjor da meldingen om prisøkningen kom på mail en fin solskinnsdag og jeg og flere andre var nede i båten. Snakket med flere båtnaboer som også har/hadde flotte Windyer og andre store båter med premium båtopplag til 120-160.000++ per år i ren opplagskostnad. Denne økte såpass (rundt 40%) at ene naboen luftet med meg om jeg synes det virkelig var nødvendig med service hvert år eller om de vurderte det riktig at man kunne ta det annethvert år og heller la båten være i boblehavn en vinter og innendørs annenhver. Jeg sa at de bør ikke kutte vedlikeholdet. Og ville ikke gjort dette selv, men jeg tror flere vil gjøre dette. Både de, jeg og et par andre har solgt båtene sine siden da. 
 

Vedrørende prisøkning på nye båter vil dette stige samtidig som etterspørselen avtar og da skal det teoretisk sett ganske så stor oppbremsing i nybåtsalget. Fasit får vi jo med tiden.

Lingefan

Lingefan

zooper skrev for 7 timer siden:

Mange båteiere kan spare på driftskostnader og vedlikehold ved å gjøre ner selv, la ting forfalle eller la være å oppgradere (som igjen påvirker prisene). Nevenyttige båteiere som tidligere satte bort arbeid kan komme til å gjøre det selv, feks et belgskifte til 20-30k til 15% av proff-kost - eller utsette og la neste eier ta jobben og håpe på at skuta ikke går ned i mellomtiden. Det kan hende vi får dårligere vedlikeholdte båter om noen år dom følge. Så mye sagt, folk som gjerne vil fram i 15, 20 eller 50 knop, sette bort arbeid, ha godt vedlikeholdte og moderniserte båter, osv - mange av disse vil heller ta en exit enn å ta til takke med noe vesentlig mindre enn de vil være tilfreds med - feks å gå fra motorbåt til seil (som gorøvrig utgjør kanskje 5% av annonserte båter). Andre vil kanskje nedgradere til eldre eller mindre båt. Men, her føler jeg at man griper etter halmstrå for å argumentere for at pristrøkket skal holde seg.


 

Husker i august i fjor da meldingen om prisøkningen kom på mail en fin solskinnsdag og jeg og flere andre var nede i båten. Snakket med flere båtnaboer som også har/hadde flotte Windyer og andre store båter med premium båtopplag til 120-160.000++ per år i ren opplagskostnad. Denne økte såpass at naboen spurte meg om det var nødvendig med service hvert år eller om de vurderte det riktig at man kunne ta det annethvert år og heller la båten være i boblehavn en vinter og innendørs annenhver. Jeg sa at de bør ikke kutte vedlikeholdet. Og ville ikke gjort dette selv, men jeg tror flere vil gjøre dette. Både de, jeg og et par andre har solgt båtene sine siden da. 
 

Vedrørende prisøkning på nye båter vil dette stige samtidig som etterspørselen avtar og da skal det teoretisk sett ganske så stor oppbremsing i nybåtsalget. Fasit får vi jo med tiden.



×
×
  • Create New...