VegJoh
zooper skrev for 13 timer siden:Selv i normalår ville jeg ved kjøp til høsten ha prutet hardt. Utover et ordinært prutningsmonn på 5-10% i et normalår (avhengig av diverse forhold), så ville jeg som absolutt minimum ha krevd avslag i prisen tilsvarende alle kostnader med å holde båten fram til den kunne sjøsettes igjen, pluss en slump til for alle ulempene. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ventet til våren med å kjøpe - med mindre det var en båt av de sjeldne som jeg bare måtte ha. Med det jeg tror vi har i vente så tror ikke jeg at jeg til høsten hadde klart å blitt enig med selger...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med «ordinært prutningsmonn på 5-10%»
Jeg har siden 2015 solgt 4 båter som har vært i mitt eie, alle er solgt på høsten. De har vært i god skikk uten noen feil eller mangler. 3 av dem har jeg solgt til prisforlangende på Finn.no til «markedspris jf. tilsvarende båter», den siste var egentlig ikke «til salgs», men fikk et tilbud av en kollega som jeg ikke kunne si nei til og som fremskyndet bytte til ny båt. Det er markedet som styrer prisene. Båten er verdt det markedet er villig til å betale. Det er ikke noen selvfølge å forvente prisavslag. Man kan gjerne forsøke seg på pruting, men står det en annen kjøper klar med lommeboka, så får du rett å slett ikke kjøpt båten.
Legger man ut båten langt over verdi og pris på tilsvarende båter, så skjer det som du sier at de kan komme igjen med nedjustert pris på nett, men noen blir også solgt til en høyere pris enn tilsvarende objekter, selv etter et lite avslag.
De gangene jeg har kjøpt båt og fått prisavslag, så er det som følge av feil eller mangler som er oppdaget ved besiktigelse.