Jump to content

Edit History

nn-

nn-

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

 

Dette kan jeg ikke si meg enig i.  Ser en rekke båter i det større segmentet som i fjor og forleden år ble støvsugd fra markedet så snart de ble lagt ut forsøkes solgt i skrivende stund (for fjorårspris) uten noen som helst bevegelse.  Disse båtene har nå til dels ligget ute opp mot 3 måneder uten bevegelser.

Dette er båter som lå vesentlig lavere i pris for 4-5 år siden enn det de nå blir forsøkt solgte for da enkelte selgere har en oppfatning om at "coronapris" fortsatt gjelder. Eller kjøpte på topp og ikke har lyst til å ta et større tap. Naturlig nok.

 

Man kan da enten la båten forbli usolgt eller forsøke seg på nytt med en lavere pris. Men det koster å lagre noe slikt, bare forsikring, opplagskostnader og service/polering for nytt år kommer for opp i et par hundre tusen for en båt i 50-fots klassen. Og er ikke båten ship shape får man ihvertfall ikke solgt noe i dette segmentet.

 

Jeg tror ALLE i båtmarkedet har merket seg den uroen som nå forefinnes mht. renteendringer, drivstoffpriser etc. og at dette også påvirker storbåtmarkedet er det ingen tvil om. Det kan man lese direkte ut av Finn.no om man følger med over tid slik jeg har gjort gjennom mange år.

 

Det er utvilsomt kjøpers marked nå. Sitter man på gjerdet med pengene klar er man i en ganske hyggelig situasjon om man ønsker seg noe konkret nå til dags og slik vil det være i lang tid framover.

 

Ja, ganske ufattelig at folk ikke setter ned prisene. Ytterst få store båter som har blitt satt ned. Kun fåtall store båter som er solgt siden juli og det de som bevist har blitt priset lavere fra selger. 

nn-

nn-

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

 

Dette kan jeg ikke si meg enig i.  Ser en rekke båter i det større segmentet som i fjor og forleden år ble støvsugd fra markedet så snart de ble lagt ut forsøkes solgt i skrivende stund (for fjorårspris) uten noen som helst bevegelse.  Disse båtene har nå til dels ligget ute opp mot 3 måneder uten bevegelser.

Dette er båter som lå vesentlig lavere i pris for 4-5 år siden enn det de nå blir forsøkt solgte for da enkelte selgere har en oppfatning om at "coronapris" fortsatt gjelder. Eller kjøpte på topp og ikke har lyst til å ta et større tap. Naturlig nok.

 

Man kan da enten la båten forbli usolgt eller forsøke seg på nytt med en lavere pris. Men det koster å lagre noe slikt, bare forsikring, opplagskostnader og service/polering for nytt år kommer for opp i et par hundre tusen for en båt i 50-fots klassen. Og er ikke båten ship shape får man ihvertfall ikke solgt noe i dette segmentet.

 

Jeg tror ALLE i båtmarkedet har merket seg den uroen som nå forefinnes mht. renteendringer, drivstoffpriser etc. og at dette også påvirker storbåtmarkedet er det ingen tvil om. Det kan man lese direkte ut av Finn.no om man følger med over tid slik jeg har gjort gjennom mange år.

 

Det er utvilsomt kjøpers marked nå. Sitter man på gjerdet med pengene klar er man i en ganske hyggelig situasjon om man ønsker seg noe konkret nå til dags og slik vil det være i lang tid framover.

 

Ja, ganske ufattelig at det folk ikke setter ned prisene. Ytterst få som har blitt satt ned. Kun fåtall storbåter som er solgt og det er det er nok de som bevist har blitt priset lavere fra selger. 



×
×
  • Create New...