Lingefan
estange skrev for 3 timer siden:De store bruktbåtmeglerne priser båtene sine fortsatt veldig høyt, å så lenge de gjør det vil ikke privat bruktbåtkjøpe synke. En båt som nesten er 25 år gammel , 40+ fot til 2 millioner vil ha et enormt tap om 5 år vil jeg tru. Det skjer noe med oss folk når vi ser en båt som er 30 år gammel. Jeg mener meglere ligger alt fra 500-800 k for høyt prisa ennå i kategori cabincruiser.
Men blir disse høyt prisede båtene solgt og i så fall for hva?
jeg har min båt liggende på finn for en helt ok pris i forhold til hva jeg gav for den i fjor helt ny. Svært liten respons. Jeg selger bare fordi jeg vil ha Windy igjen etterhvert og lar det skje når båten blir solgt. Men jeg setter ikke ned prisen - og da er det heller ikke noe særlig respons. De nye årets av min modell har steget ganske mye i pris. Det ville vært verre om jeg trengte pengene og måtte selge fort unna, da måtte jeg nok tatt et stort tap.
Har hatt et skambud på ca 25% under prisantydningen. Men har man tid så kan man vente. Problemet mitt er at prisdifferansen jeg ønsker det skal være opp til en Windy jeg ønsker meg må være den samme. Så dersom de settes ned kan jeg også sette ned min pris, men når de tviholder på sine priser så tviholder jeg også til jeg evt en eller annen gang får solgt (innen 3-4 år )
da er båten eldre og mer brukt, men da har jeg samtidig hatt glede av den noen sesonger til. Derfor er jeg tilhenger av å selge før jeg kjøper ny båt, så slipper man doble opplagskostnader osv dersom man ikke får solgt den gamle båten. Alternativt er innbytte veldig lukrativt.