Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Dobbelpost

zooper

zooper

@Komodo Jepp, å leie er ikke bare gøy. Det er styrete å finne rett båt til rett tidspunkt. Det er styrete p avtale. Det tar tid å bli kjent med en båt. Det er styrete med overlevering. Jeg er mer opptatt av å ikke skade en annens eiendel enn min egen, og bekymrer meg således mer på tur i leid båt enn egen. Så at men ikke minst, jeg kan ikke være like je spontan.

Men, samvittigheten er bedre npr jeg uansett ikke ville få brukt en båt jeg eier like mye som jeg hadde følt jeg burde ifht prisen. Og jeg har med leie den fordelen at jeg er likvid. Og jeg slipper båtpuss, opplag, konservering, slipp, nattevakt, dugnad i båtforeningen, reperasjoner, sjekke på båten når været er dårlig, betale regninger... Det er ikke alt ved å eie båt som er bare kos heller.

@Gullfisk jeg likte utsagnet ditt om å "bruke penger på båt" fremfor "investere" - der kan neppe sies bedre.

For min del så handler det ikke om å treffe bunn av et marked når pengene jeg skal bruke er på en båt jeg håper på å ha i mange år. Men, jeg kan ikke bruke uendelig mye på forbruk - og mye jeg må bruke penger på har blitt veldig mye dyrere. Usikre tilstander over alt gjør at jeg tenker at mangel på likviditet kan gjøre mang en ting ekstra dyrt for meg, og god likviditet det motsatte. Når da luksusgodet som det å eie båt er for meg (sammenliknet med å leie) - når jeg vurderer at markedet er på topp og trolig skal bratt ned, i kombinasjonen med at ethvert luksusgodet er veldig mye ekstra etter alle andre regninger er betalt - da har jeg bare ikke mage til å bruke alle de kronarsjene nå. Da ser jeg an til utsiktene på flere fronter er mer sikre.

Går ikke markedet dit jeg tror det vil gå, ja så blir det når likevel, bare ikke nå.

Nå har det seg slik at veeeeeldig mange flere er i samme båt som meg nå, fremfor bare to år tilbake. Og slikt kan påvirke etterspørselsiden betydelig på etvert punkt for pris/mengde. I tur vil det påvirke salgstiden og pris.

• Create New...