Jump to content

Edit History

zooper

zooper

På generell basis vil jeg alltid velge det forsikringsselskapet som tilbyr "liberale" forsikringsalternativer. Jeg forventer å være dekket fullt ut der jeg ikke opptrådte grovt uaktsomt eller uforsvarlig, og innenfor loven. Jeg ønsker friheten til å kunne bestemme over meg selv, og ikke firkantede regler som passer "mye av tiden, men langt fra alltid".

Det er for mange bevegelige deler til at noen kan skjære "vestbruken" over en kam. Jeg for min del ønsker å kunne bruke eget skjønn, og så får heller en rett vurdere om det var grovt i den gitte omstendigheten å ikke bruke vest... eller hjelm, eller hva enn det måtte være. Jeg blir også veldig betenkt når et forsikringsselskap forsøker å få innskrenket sine kunders lovmessige rettigheter. Jeg for min del ønsker ikke å støtte opp under et forsikringsselskap som fører en slik linje - spesielt mtp de forretningsmessige mptovene som kan ligge bak, mtp at dette går dem rett i næringa. Når det kommer til sikkerhet til sjøs (inkludert vest-bruk), så mener jeg loven er god nok, og tydelig nok - og at den gir nødvendig rom for skjønn.

Uavhengig av hva loven eller forsikringsselskapet krever, så krever jeg "alltid" at alle om bord i liten åpen båt bruker vest - selv når den er fortøyd. I større båt krever jeg at alle bruker vest på dekk under fart - uansett fart. Og, for små barn så er det vest også på dekk på stor båt som er fortøyd. Jeg gjør en del unntak, men det er kjøreregelen.

zooper

zooper

På generell basis vil jeg alltid velge det forsikringsselskapet som tilbyr "liberale" forsikringsalternativer. Jeg forventer å være dekket fullt ut der jeg ikke opptrådte grovt uaktsomt eller uforsvarlig, og innenfor loven. Jeg ønsker friheten til å kunne bestemme over meg selv, og ikke firkantede regler som passer "mye av tiden, men langt fra alltid".

Det er for mange bevegelige deler til at noen kan skjære "vestbruken" over en kam. Jeg for min del ønsker å kunne bruke eget skjønn, og så får heller en rett vurdere om det var grovt i den gitte omstendigheten å ikke bruke vest... eller hjelm, eller hva enn det måtte være. Jeg blir også veldig betenkt når et forsikringsselskap forsøker å innskrenke sine kunders lovmessige rettigheter som går rett på deres næring.

Uavhengig av hva loven eller forsikringsselskapet krever, så krever jeg "alltid" at alle om bord i liten åpen båt bruker vest - selv når den er fortøyd. I større båt krever jeg at alle bruker vest på dekk under fart - uansett fart. Og, for små barn så er det vest også på dekk på stor båt som er fortøyd. Jeg gjør en del unntak, men det er kjøreregelen.

Og Tryg, og alle deres kunder med - de kan alle legge vesten på land og trekke ut bunnpluggen langt til sjøs!

zooper

zooper

Ærlig talt - nå må dere løfte blikket! Dette her dreier seg om så veldig mye mer!!!!

Det jeg ikke skjønner er at noen vil være kunde i et forsikringsselskap som setter større begrensninger for ens frihet enn den friheten norsk lov har innvilget en. En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke folk tenker at vi burde ha samme rett til ansvarsforsikring på sjøen som på veien - uten innskrenkninger utover loven.

Det her burde være en ren prinsippsak - jeg for min del gidder da for pokker ikke støtte opp under private foretak som har påtatt seg en rolle til å innskrenke Nordmenn sine lovmessige rettigheter. Dette er spesielt viktig når det kommer til noe man ikke "kan" leve uten - som feks ansvarsforsikring på båt.

Jeg vil ha en assurandør hvor jeg betaler en forsikringspremie for å kunne operere innenfor lovens rammer. Så får forsikringsselskapet regne ut hva den risikoen innebærer i kroner og øre, og evt tilby meg et rimeligere "alternativ nummer to" som innebærer at jeg villig gir avkall på visse rettigheter (feks ifht vest). Men, en standard ansvarsforsikring med alle lovens rettigheter - den må de være pliktet til å tilby meg.

Jeg mener at det å kunne kjøpe ansvarsforsikring for å ferdes på sjøen burde være en lik rett som den for å ferdes med bil på vei (den er dessverre ikke det). Et forsikringsselskap som opptrer i strid med et slikt prinsipp - den virksomheten boikotter jeg. Dersom du er kunde hos Tryg, da støtter du i prinsippet opp under en virksomhet som mener at ansvarsforsikring for båt og bil ikke burde likestilles. Du mener samtidig også at forsikringsselskapet da også må få definere hva som er lov, og hva som ikke er det.

Hvis forsikringsselskapet ditt plutselig fant ut at det var en spesielt sterk ulykkes-korrelasjon ved å kjøre bil på natt til søndager på vinterstid, og de hadde nektet å selge deg en forsikring som tillot deg å kjøre på dette tidspunktet - mener du at de burde ha lov til det? Et forsikringsselskap er pliktet til å selge deg ansvarsforsikring for bil og kan ikke sette noen begrensninger på bruk utover det loven innvilger. Vi må ha samme rettigheter ifht å kunne ferdes på sjøen og også være forsikret. Enten har du et forsikringsselskap som støtter opp under dette tankesettet, eller så har du et forsikringsselskap som helst vil definere "loven" selv. Sistnevnte kan vi bare ikke ha!

Jeg mener at Tryg her begår et grovt overtramp. Jeg mener at de som ikke ser det, eller som ikke bryr seg - at de trenger å legge fra seg ankerdrammen en god stund.

Så mye sagt. På generell basis vil jeg alltid velge det forsikringsselskapet som tilbyr "liberale" forsikringsalternativer. Jeg forventer å være dekket fullt ut der jeg ikke opptrådte grovt uaktsomt eller uforsvarlig, og innenfor loven. 

Det er for mange bevegelige deler til at noen kan skjære "vestbruken" over en kam. Jeg for min del ønsker å kunne bruke eget skjønn, og så får heller en rett vurdere om det var grovt i den gitte omstendigheten å ikke bruke vest, eller hjelm, eller hva enn det måtte være. Jeg vil ikke at forsikringsselskapet setter regler strengere enn loven - uansett hvilken forsikring det er snakk om.

Og Tryg, og alle deres kunder med - de kan alle legge vesten på land og trekke ut bunnpluggen langt til sjøs!

zooper

zooper

Ærlig talt - nå må dere løfte blikket! Dette her dreier seg om så veldig mye mer om vesten!

Det jeg ikke skjønner er at noen vil være kunde i et forsikringsselskap som setter større begrensninger for ens frihet enn den friheten norsk lov har innvilget en. En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke folk tenker at vi burde ha samme rett til ansvarsforsikring på sjøen som på veien - uten innskrenkninger utover loven.

Det her burde være en ren prinsippsak - jeg for min del gidder da for pokker ikke støtte opp under private foretak som har påtatt seg en rolle til å innskrenke Nordmenn sine lovmessige rettigheter for sitt eget godt befinnende. 

Jeg vil ha en assurandør hvor jeg betaler en forsikringspremie for å kunne operere innenfor lovens rammer. Så får forsikringsselskapet regne ut hva den risikoen innebærer i kroner og øre, og evt tilby meg et "alternativ nummer to" som innebærer at jeg villig gir avkall på visse rettigheter (feks ifht vest) for å oppnå en rimeligere forsikringspremie. Men, en standard ansvarsforsikring med alle lovens rettigheter - den må de være pliktet til å tilby meg.

Jeg mener jeg at det å kunne kjøpe ansvarsforsikring for å ferdes på sjøen burde være en lik rett som den for å ferdes med bil på vei (den er dessverre ikke det). Et forsikringsselskap som opptrer i strid med dette og tar seg til rette - den virksomheten ønsker jeg at får kroken på døra. Dersom du er kunde hos Tryg, da støtter du opp under en virksomhet som mener at ansvarsforsikring for båt og bil ikke burde likestilles. Du mener også at forsikringsselskapet da også må få definere hva som er lov, og hva som ikke er det.

Hvis forsikringsselskapet ditt plutselig fant ut at det var en spesielt sterk ulykkes-korrelasjon ved å kjøre bil på natt til søndager på vinterstid, og de hadde nektet å selge deg en forsikring som tillot deg å kjøre på dette tidspunktet - mener du at de burde ha lov til det? Et forsikringsselskap er pliktet til å selge deg ansvarsforsikring for bil og kan ikke sette noen begrensninger på bruk utover det loven innvilger. Vi må ha samme rettigheter ifht å kunne ferdes på sjøen og også være forsikret.

Et forsikringsselskap som forsøker å frarøve meg rettigheter til sjøs vil bli boikottet av meg - for alle mine forsikringer. Jeg mener at Tryg her begår et grovt overtramp. Jeg mener at de som ikke ser det, og som heller ikke bryr seg - at de trenger å legge fra seg ankerdrammen en god stund.

Så mye sagt. På generell basis vil jeg alltid velge det forsikringsselskapet som er "liberalt". Jeg forventer å være dekket fullt ut der jeg ikke opptrådte grovt uaktsomt eller uforsvarlig. Det er for mange bevegelige deler til at noen kan skjære "vestbruken" over en kam. Jeg for min del ønsker å kunne bruke eget skjønn, og så får heller en rett vurdere om det var grovt i den gitte omstendigheten å ikke bruke vest, eller hjelm, eller hva enn det måtte være. Jeg vil ikke at forsikringsselskapet setter regler strengere enn loven - da velger jeg et annet forsikringsselskap. Så, om Tryg har tenkt til å legge seg på en linje strengere enn loven - som gjør at jeg ikke kan operere innenfor lovens rammer - ja da kan Tryg seile sin egen sjø - uten meg.

• Create New...