zooper
På generell basis vil jeg alltid velge det forsikringsselskapet som tilbyr "liberale" forsikringsalternativer. Jeg forventer å være dekket fullt ut der jeg ikke opptrådte grovt uaktsomt eller uforsvarlig, og innenfor loven. Jeg ønsker friheten til å kunne bestemme over meg selv, og ikke firkantede regler som passer "mye av tiden, men langt fra alltid".
Det er for mange bevegelige deler til at noen kan skjære "vestbruken" over en kam. Jeg for min del ønsker å kunne bruke eget skjønn, og så får heller en rett vurdere om det var grovt i den gitte omstendigheten å ikke bruke vest... eller hjelm, eller hva enn det måtte være. Jeg blir også veldig betenkt når et forsikringsselskap forsøker å få innskrenket sine kunders lovmessige rettigheter. Jeg for min del ønsker ikke å støtte opp under et forsikringsselskap som fører en slik linje - spesielt mtp de forretningsmessige mptovene som kan ligge bak, mtp at dette går dem rett i næringa. Når det kommer til sikkerhet til sjøs (inkludert vest-bruk), så mener jeg loven er god nok, og tydelig nok - og at den gir nødvendig rom for skjønn.
Uavhengig av hva loven eller forsikringsselskapet krever, så krever jeg "alltid" at alle om bord i liten åpen båt bruker vest - selv når den er fortøyd. I større båt krever jeg at alle bruker vest på dekk under fart - uansett fart. Og, for små barn så er det vest også på dekk på stor båt som er fortøyd. Jeg gjør en del unntak, men det er kjøreregelen.