Jump to content

Hvordan rense pensel etter "nærkontakt" med polyester?

tom Cognac

Recommended Posts

Etter omfattende fjerning av gammel divinylcell i taket (vanninntrenging) er jeg nå i gang med å legge på ny divinylcell (etter veldig fin oppskrift fra Knude - Takker og bukker, funker veldig bra :thumbsup: :smiley:), har jeg fått et "lite" problem. Det står på BT boksen med polyester at redskapen (pensler o.a) må vaskes med aceton. Det gjør jeg og busta blir fløyelsmyk. Fra gammelt av (innredning, interiørmaling i bolig) har jeg alltid vasket penslene/ruller o.a med white spirit og deretter gitt dem en omgang med Zalo. Da blir utstyret som nytt. Men når jeg gjør det samme med penslene etter vask med aceton blir busta "klebrig", hårene "fletter" seg sammen og busta mister den fløyelsmyke konsistensen den hadde så lenge den var "innsauset" med aceton. Er det noen tips her på hva jeg kan gjøre for å beholde den fløyelsmyke busta? Nå gjør det ikke noe for resultatet av hva jeg holder på med, DET arbeidet blir meget bra, men det hadde bare vært så fint om penslene mine ble "som nye" igjen. :smiley:

til baatplassen.jpg

jeg tørker ut på land....!

Knude skrev 43 minutter siden:

Lag til et lite spand med lokk. La verktøyet stå i aceton til neste gang. I et støperi har hver mann sin pøs med verktøy. Bytt aceton av og til.

Takker - da skjønner jeg :thumbsup: og gjør dette :smiley: Takk for gode råd og tips tidligere :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Knude skrev 42 minutter siden:

Lag til et lite spand med lokk. La verktøyet stå i aceton til neste gang. I et støperi har hver mann sin pøs med verktøy. Bytt aceton av og til.

Tilsvarende gjør jeg stort sett med allslags pensler. Lakkpenslen mine står i white spirit eller annet egnet løsningsmiddel avhengig av lakktype. Epoxy-pensler er bruk og kast . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...