Jump to content

Førstegangs båt til uerfaren familie, maks 50k

Cziz82

Recommended Posts

Hei, 

Vi er en familie på 4. Har nå tenkt på å skaffe oss en båt en stund. Ingen av oss har hatt det tidligere, og vi er så nybegynnere som det går an å være. Båt skal brukes til fiske/dagsturer. Budsjett ligger på maks 50 000 kr. Har ikke båtplass men bor ca 200 meter fra sjøsetting rampe ved Glomma, så plan er å sette den å ta opp fra henger etter tur , derfor ser jeg  ikke etter noe større enn 16 fot.  Fant en ganske fin Hansvik fra '84 med 50 hk motor men som sagt tidligere  jeg har ikke peiling på båt andre en kano. Hva syns dere, er sånn båt greit valg som førstegangs båt? Eller kanskje har dere andre anbefalinger? 

Link til båt jeg ser på nå

https://www.finn.no/256636897

Motor har kjørt mye timer. Motor er for stor for denne båten. Både stor å tung. Disse båter var bygget for lette totakts motorer, ikke store tunge 4T motor. Denne motor er som nevnt over 20hk over hva båt er godkjent for. Den veier sikkert det dobbelte av en 2T på 30hk.

Skal du i tillegg bruke båten til fiske, så er denne dårlig innredet, med langs gående benker.

Vær også klar for at det fort kan komme utgifter på rep av motor, når denne har kjørt så mye timer.

Du skal klare å finne bedre båt til 50k enn dette

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 44 minutter siden:

Motor har kjørt mye timer. Motor er for stor for denne båten. Både stor å tung. Disse båter var bygget for lette totakts motorer, ikke store tunge 4T motor. Denne motor er som nevnt over 20hk over hva båt er godkjent for. Den veier sikkert det dobbelte av en 2T på 30hk.

Skal du i tillegg bruke båten til fiske, så er denne dårlig innredet, med langs gående benker.

Vær også klar for at det fort kan komme utgifter på rep av motor, når denne har kjørt så mye timer.

Du skal klare å finne bedre båt til 50k enn dette

Tusen takk for forklaring. Men har du kanskje noe anbefalinger i merker/ typer av båt/motor jeg skal se etter mtp det jeg beskrev i min spørsmål?

Havelle skrev for 9 timer siden:

Den var mye bedre.

Cziz: Se gjerne etter veldig brede båter. Dette er båter som egner seg dårlig i sjø og derfor ikke alltid like populære blant oss som skjelver av tanken på vann som ikke smaker salt. Men de er stødige og velegnet til ferskvann - stikker som oftest mindre ned også.

Hei

Hva er "veldig bred" for 16 fot båt? 180 cm ? Dama hjemme ser etter noe som ligner Hansvik/ Rana modeller, med flere sitteplasser , vindskjerm osv. Fant noe som ho liker i Halden, litt større enn det jeg hat tenkt å kjøpe men regner med at det blir ikke noe stor problem å sjøsette den fra henger på rampe https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=260837198

Jeg tenker at siden dette er en båt du skal ha med deg hele familien ut i, og som du nevner skal legge ut på litt lengre turer som til Hvaler, så er pålitelighet viktig. Og da tenker jeg først og fremst på motor. 
Det skaper lite gode sommerminner ved motorstopp i 6 knops strøm på vei ut østerælva. 
Mitt råd er å ta deg tid til se ordentlig på de båtene som dere vurderer. Få gjerne med deg en motor og båt kyndig person hvis kjenner noen, og unngå å kjøpe en båt på impuls. :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Cziz82 skrev for 2 timer siden:

Hei

Hva er "veldig bred" for 16 fot båt? 180 cm ? Dama hjemme ser etter noe som ligner Hansvik/ Rana modeller, med flere sitteplasser , vindskjerm osv. Fant noe som ho liker i Halden, litt større enn det jeg hat tenkt å kjøpe men regner med at det blir ikke noe stor problem å sjøsette den fra henger på rampe https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=260837198

Vile gjort som @VegJoh skriver. 
Skal du ut på sjøen må du tenke på sikkerhet. En familie på fire uten båterfaring bør ikke legge ut med en upålitelig motor på sjøen. (Ingen bør det, men dere skjønner... )Ta med VHF og medlemsskap i Redningsselskapet i regnestykket ditt. 
Hvor langt er det fra der du tenker å sette ut båten og ned til Fredrikstad? 

Havelle skrev for 2 timer siden:

Vile gjort som @VegJoh skriver. 
Skal du ut på sjøen må du tenke på sikkerhet. En familie på fire uten båterfaring bør ikke legge ut med en upålitelig motor på sjøen. (Ingen bør det, men dere skjønner... )Ta med VHF og medlemsskap i Redningsselskapet i regnestykket ditt. 
Hvor langt er det fra der du tenker å sette ut båten og ned til Fredrikstad? 

Skjønner det godt og medlemskapet er tatt i dette. Når det gjelder avstand så er det i Fredrikstad, på Rolvsøy , ikke mer en 5 km til Fredrikstadbrua og sentrum fra dette stedet

Cziz82 skrev 38 minutter siden:

Skjønner det godt og medlemskapet er tatt i dette. Når det gjelder avstand så er det i Fredrikstad, på Rolvsøy , ikke mer en 5 km til Fredrikstadbrua og sentrum fra dette stedet

Topp :)
I fem knop (som det vel er, men ser ikke ut til at mange følger den reglen...) så er det fortsatt en halvtime ned til brua. Grunnen til at jeg spør er rett og slett at spesielt med mindre barn er det greit å ha kalesje å søke tilflukt under hvis været skulle snu og dere har et stykke hjem :)

Uansett, trygg motor er førstepri.

Håper dere finner noe bra og får mange gode dager på sjøen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...