Torsen67
Jeg ville forhørt meg om hvordan båten er brukt. Går disse motorene mye på dorging så blir de sure, og turboen har det med å sette seg. Mulig den trenger å få blåst seg rein. Jeg har en 4JH-DTE, 77 hk i en Master 770. Motoren er fra 1987 og starter på første slaget. Men det er viktig at motoren brukes hardt på varm motor på hver tur. Jeg har "flatt jern" i 10-15 minutter hver gang rett før jeg går i havn. Så lar du denne kjøle seg ned mens du fortøyer etc. (dette står tydelig skrevet i brukermanualen) 3600 omdr får jeg ikke på høsten, men ca 3300. I fjor fikk jeg justert ventilene, noe som bør gjøres i blant på disse. Da fikk jeg 3750(!) omdr. Min røyker ved kald motor på tomgang, men blir bra ved driftstemperatur. Lite oljeforbruk mtp alder.
Nå aner jeg ikke budsjettet ditt, men er du ute etter denne type båt, så ville jeg sett på Viknes 770 Combi med minimum Yanmar 120 hk, og gjerne litt mer. Dette er samme skrog som på min Master 770. Den er litt bredere enn NB750, med 270 cm bredde.
770 stabiliserer seg veldig raskt opp når du får bølger inn fra siden, og er en meget god båt når det er litt sjø. Ikke uten grunn at det går mange av disse i nord. Jeg kommer til å selge min til våren av to årsaker; AC som tar mye plass, og for liten motor. 120 hk hadde gjort seg. Neste båt blir også med Yanmar håper jeg. Har bare gode erfaringer, sett bort i fra klønete plassert impeller.