toholthe Startet 6.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2022 Hei, har en Yamaha V-Max 9.9 2-takt. Sliter med at den går ugjevnt på lavt turtall. Gikk fint når jeg kjøpte den i fjor høst. Bytta plugger før sesongen. Så begynte den å «poffe» eller gjør et feilslag. Av og til stopper den, men lett å få igang igjen. Byttet så plugger igjen. Da gikk den fint et par tre bensintanker så startet fuskingen igjen. Noen som har noen ide om hvor jeg skal feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Tror pluggene har lite med dett å gjøre. Er ikke sikker på om poffingen begyne i fjor eller i år? Har motoren stått lagret i vinter med bensin i forgasseren? Kan du drenere forgasseren nå og se om det hjelper? Samle gjerne opp det som kommer ut i et lite pilleglass eller lingnende... du må få med første dråpe om det skal være noen vits i for vannet kommer først..., så lar du glasset stå i noen minutter også ser du etter vann... (det er tappeskrue i bunn av forgasser) Om du ser vann, så anbefaler jeg at du sjekker at det ikke er vann på tanken, og at du åpner tappeskruen og pumper på blære til du har fått en dl igjennom systemet. Har noen skrudd på lufttilskuddskruen (blandskruen) ? (Vær så snill å svar helt ærlig på det spørsmålet.) Når det samler seg vann i flotørkammeret i forgasseren så vil de nederste hullene i dysa kunne suge vann. Vannet blir ofte sugd inn i hullene, men ikke igjennom, så da er hullet eller hullene tette.... Dette gir mager blanding, på en 2T kan dette gi puffing. Dersom forgasseren har stått med bensin over vinteren kan det også skape korrosjon i dysehullene, slik at hullene blir mindre. Det gir også mager blanding og samme som over. Min anbefaling: Ikke bruk trykkluft INN på forgasseren IKKE rør lufttilskuddskruen uten at du har satt den nøye inn i farene ved å røre den skruen. Ikke bruk lurium for å løse problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Bruker du riktig plugger? Feil plugger får gjerne kort levetid. Ellers er mye tomgangskjøring, for mye olje, vann og feil blanding noe som kan gjøre at tennplugger ryker før de skal. Kan også være produksjonsfeil, men skal være uheldig for å få mange av de på rad. i utgangspunktet enig med dieselfan på at forgasserproblem vanligvis er mer sannsynlig enn plugger, men siden feilen er kommet etter pluggskift, og det har løst problemet en gang, så kan det være greit å forsikre seg om at disse er i orden før man skrur fra hverandre forgasser. Ta også en sjekk på pluggene hvordan de ser ut, om der er spor av vann eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Sturee skrev 25 minutter siden: Ta også en sjekk på pluggene hvordan de ser ut, om der er spor av vann eller lignende TS: Legg gjerne ut et bilde Mange gode øyne på dette Forumet som kan oppdage nyttige detaljer Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 7.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Hei og takk for raske og gode svar. Jeg kjøpte motoren i fjor høst. Når jeg prøvekjørte den var det ingen poffing, men jeg kjørte jo ikke så lenge. Jeg har skjønt at det er lurt å ikke skru på den blandeskruen og har ikke tenkt å gjøre det. Om noen har gjort det tidligere aner jeg ikke. Jeg byttet plugger rett etter at jeg kjøpte motoren og den poffet litt i fjor høst også, så det har ingen ting med gammel bensin over vinteren å gjøre. Jeg kjørte forgasser tom før opplag. Jeg skal prøve å tappe litt av bunnen av forgasser - godt tips. Var lite lysten på å skru fra hverandre forgasser. Skal skru ut plugger og få tatt et bilde og en video av poffingen neste gang jeg er nede i båten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 toholthe skrev for 3 timer siden: det har ingen ting med gammel bensin over vinteren å gjøre. Når du kjører motoren til den stopper så bruker du opp mye av bensinen i flotørkammeret, men ikke alt... Derfor anbefaler jeg alle å drenere forgasseren ved sesongslutt og gjerne en gang ila sommeren. Det er forebyggende i forhold til problemer. Noe avhengig av hvordan du lagrer motoren så vil de lette stoffene i bensinen fordampe og vann, skitt og olje blir igjen... Det har da to veier ut, enten gjennom dysene, eller ut drenering en... Jeg velger dreneringen ? Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 8.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 (redigert) Fikk tatt ut pluggene i dag. For meg ser de greie ut. Klarte ikke drenere forgasser. Vanskelig å komme til den skruen uten å ta av forgasseren. Før prøve å tatt en skikkelig rens av forgasseren. Noen å anbefale i Oslo/Bærum som gjør det kjapt og billig. Jeg kan jo skru ut forgasseren og ta den med. øvre plugg: Nedre plugg: Et par bilder av motor: Redigert 8.Juni.2022 av toholthe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Skal ikke denne ha BR7HS-10 plugger? Står på den røde merkelappen bak ved deksel låsen der. R står for Resistor og er en annen type plugg. Ikke sikkert dette er årsaken i seg selv, men verdt å prøve? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Jeg har en 7-8 forskjellige verktøy som kommer til den dreneringsskruen selv med mine forkrøplede fingre. -Ikea vinkelnøkkel med stjerne og rettspor i hver sin ende -Miniskralle med langt rettspor bits -1/4 Skralle med bitsadapter og rettspor bits -Kubbetrekker rettspor -Fleksibel bitstrekker med rettspor bits er de vanligste Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 17.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2022 Noen som vet hvem som kan gjøre en bra forgasserrens for meg i Oslo/Bærumsområdet uten å tulle med denne blandeskruen? Hels til ok pris. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 15.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 Hei, i vinter har jeg fått forgasseren på denne motoren profesjonelt renset. Byttet også bensinfilter. Til min skuffelse så «poffer» motoren fremdeles. Dette skjer oftest når man går fra høyt til lavt turtall. Noen ganger stopper den, men er lett å starte igjen. Hva gjør jeg som neste sjekkpunkt? Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 15.April.2023 Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 Hei! Som der korrekt påpekes lenger opp - du har feil plugger! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.