Jump to content

Yamaha Vmax 9.9 poffer/fusker


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

har en Yamaha V-Max 9.9 2-takt. Sliter med at den går ugjevnt på lavt turtall. Gikk fint når jeg kjøpte den i fjor høst. Bytta plugger før sesongen. Så begynte den å «poffe» eller gjør et feilslag. Av og til stopper den, men lett å få igang igjen. Byttet så plugger igjen. Da gikk den fint et par tre bensintanker så startet fuskingen igjen. Noen som har noen ide om hvor jeg skal feilsøke?

Link to post

Tror pluggene har lite med dett å gjøre.

Er ikke sikker på om poffingen begyne i fjor eller i år?

Har motoren stått lagret i vinter med bensin i forgasseren?

 

Kan du drenere forgasseren nå og se om det hjelper? Samle gjerne opp det som kommer ut i et lite pilleglass eller lingnende... du må få med første dråpe om det skal være noen vits i for vannet kommer først..., så lar du glasset stå i noen minutter også ser du etter vann...:diving:  

(det er tappeskrue i bunn av forgasser)

Om du ser vann, så anbefaler jeg at du sjekker at det ikke er vann på tanken, og at du åpner tappeskruen og pumper på blære til du har fått en dl igjennom systemet.

 

Har noen skrudd på lufttilskuddskruen (blandskruen) ?  (Vær så snill å svar helt ærlig på det spørsmålet.)

Når det samler seg vann i flotørkammeret i forgasseren så vil de nederste hullene i dysa kunne suge vann. Vannet blir ofte sugd inn i hullene, men ikke igjennom, så da er hullet eller hullene tette....

Dette gir mager blanding, på en 2T kan dette gi puffing.

Dersom forgasseren har stått med bensin over vinteren kan det også skape korrosjon i dysehullene, slik at hullene blir mindre. Det gir også mager blanding og samme som over.

 

Min anbefaling:

Ikke bruk trykkluft INN på forgasseren 

IKKE rør lufttilskuddskruen uten at du har satt den nøye inn i farene ved å røre den skruen.

Ikke bruk lurium for å løse problemet ditt.

 

 

Link to post

Bruker du riktig plugger? Feil plugger får gjerne kort levetid. Ellers er mye tomgangskjøring, for mye olje, vann og feil blanding noe som kan gjøre at tennplugger ryker før de skal. Kan også være produksjonsfeil, men skal være uheldig for å få mange av de på rad.

 

i utgangspunktet enig med dieselfan på at forgasserproblem vanligvis er mer sannsynlig enn plugger, men siden feilen er kommet etter pluggskift, og det har løst problemet en gang, så kan det være greit å forsikre seg om at disse er i orden før man skrur fra hverandre forgasser. Ta også en sjekk på pluggene hvordan de ser ut, om der er spor av vann eller lignende

Link to post

Hei og takk for raske og gode svar.

 

Jeg kjøpte motoren i fjor høst. Når jeg prøvekjørte den var det ingen poffing, men jeg kjørte jo ikke så lenge. Jeg har skjønt at det er lurt å ikke skru på den blandeskruen og har ikke tenkt å gjøre det. Om noen har gjort det tidligere aner jeg ikke. 

 

Jeg byttet plugger rett etter at jeg kjøpte motoren og den poffet litt i fjor høst også, så det har ingen ting med gammel bensin over vinteren å gjøre. Jeg kjørte forgasser tom før opplag.

 

Jeg skal prøve å tappe litt av bunnen av forgasser - godt tips. Var lite lysten på å skru fra hverandre forgasser.

 

Skal skru ut plugger og få tatt et bilde og en video av poffingen neste gang jeg er nede i båten.

Link to post
toholthe skrev for 3 timer siden:

det har ingen ting med gammel bensin over vinteren å gjøre.

Når du kjører motoren til den stopper så bruker du opp mye av bensinen i flotørkammeret, men ikke alt... 

Derfor anbefaler jeg alle å drenere forgasseren ved sesongslutt og gjerne en gang ila sommeren. Det er forebyggende i forhold til problemer. 

Noe avhengig av hvordan du lagrer motoren så vil de lette stoffene i bensinen fordampe og vann, skitt og olje blir igjen... 

Det har da to veier ut, enten gjennom dysene, eller ut drenering en... 

Jeg velger dreneringen ?

Link to post

Fikk tatt ut pluggene i dag. For meg ser de greie ut. Klarte ikke drenere forgasser. Vanskelig å komme til den skruen uten å ta av forgasseren. 
Før prøve å tatt en skikkelig rens av forgasseren. Noen å anbefale i Oslo/Bærum som gjør det kjapt og billig. Jeg kan jo skru ut forgasseren og ta den med. 
 

øvre plugg:

64C9B830-C322-4D3C-87C2-6F52946ECF2F.jpeg.1269f2f79dd1301f71c1365e5ff667a0.jpeg

 

Nedre plugg:

717AE87F-6460-42C4-9013-1A503DAF5F42.jpeg.9db424a5ffbbd613eeb96eba15b699af.jpeg

 

Et par bilder av motor:

1BE71881-7BB4-4CE5-8F60-356DDA18F258.jpeg.5b4d54ca9f0eea2fc666aea5af2f1d33.jpeg
12FAE46E-580F-40F7-A3BF-376F3AE2893D.jpeg.c815406972bb55f1b3250564a1bc0bfd.jpeg

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post

Jeg har en 7-8 forskjellige verktøy som kommer til den dreneringsskruen selv med mine forkrøplede fingre.

-Ikea vinkelnøkkel med stjerne og rettspor i hver sin ende

-Miniskralle med langt rettspor bits

-1/4 Skralle med bitsadapter og rettspor bits

-Kubbetrekker rettspor

-Fleksibel bitstrekker med rettspor bits

er de vanligste

 

747482382_Yamaha99drenskrue.jpeg.0f527ba2748d5e3dc84d0519b2568b2a.jpeg

 

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...