Jump to content

Raymarine autopilot mot Mercrusier /sleipner styring

Bernt

Recommended Posts

Bernt skrev 47 minutter siden:

går dette fint sammen ? 

Hva det heter spiller ingen rolle

Fra  https://sleipner.no/kategori/1757/hydraulisk-styring/

Oppkopling med en eller to ratt, enkelt,

Mener det blir bedre med en Rorgiver i systemet.., men det skal virke uten og i følge manualen.

image.png.31f9cdd2f6751c127698f497cd1dd2f2.png

Har dette med Hummer og kanari av hydraulikk

image.png.0606624f0250051533def9d2cfc0e143.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 år senere...

Fikk du bra resultat med EV-150 på denne sylinderen?

Jeg sliter litt med oscillering fra 20 knop og oppover. Jo mer over jo verre. Toppfart 32.

Har EV-150 på en seastar sylinder med oppgitt 139 ccm, montert på den originale servoen, så mitt oppsett er ganske lik ditt. Regner med 139 er den veien sylinderen min tar mest volum. Andre veien er ikke oppgitt. Sylinderen er ubalansert.

EV-150 er oppgitt til 80-230 ccm

EV-100 er oppgitt til 110 ccm (noen steder står det 150) Det var denne jeg hadde tenkt å kjøpe, men fikk inntrykk av at oppdaterte spesifikasjoner sa maks 110, så da kjøpte jeg EV-150, da min sylinder i den ene retningen er 139 ccm.
Snakket med et par forskjellige forhandlere i forkant men ble ikke helt klok når jeg fikk forskjellige svar på hvilken som ville passe best. Noen sa båtvekt og servo eller ikke servo avgjør, andre sa volumet på sylinderen uavhengig av båtvekt o.l, jeg mener det siste er riktig, og det er jo det mest logiske. Maks trykk for alle de forskjellige versjonene i EV serien er 50 bar.

Har forsøkt alle mulige justeringer på panelet. Får ikke vekk oscilleringen, men det har blitt bedre.

Har senere montert rorgiver, men det ser ikke ut som jeg har fått dette til helt riktig, så der er planen å bygge om litt, ved å flytte staget til rorføler litt lengre ut på “rorkulten” og flytte giveren tilsvarende lengre frem for å få vinklene i 90 grader samtidig som utslaget på sensor øker.

Bravo er oppgitt til 56 grader sving borde til borde, men jeg får bare totalt 48 grader på panelet.

Det jeg ser når autopiloten er aktiv er at 1 grad på rorkulten er det minste den justerer, så de manglende 8 gradene på giveren har nok noe å si. Da vil jo 1 grad på giveren bli mindre utslag på svingen.

Det var forøvrig en del tenking mtp monteringen av rorføleren ift monteringsanvisningen. Rotasjonspunktet på rorkulten er jo på utsiden av hekken på drev, så å montere helt ihht anvisning er da umulig. Løsningen min ble å montere som på bildet, som i mitt hode skal resultere i det samme som det instruksjonen sier. Det viktige her er å danne en kvadrant, med lik avstand til begge rotasjonspunkt.

Rorgiveren har 140mm fra senter rotasjon til stag tappen

Å måle 140mm fra center rotasjonspunkt på rorkulten var alt annet enn enkelt, så det er nok der jeg har bommet litt. Flytter jeg staget og sensoren litt lengre inn i motorrommet vil utslaget på rorgiveren bli større. Planen er å borre nytt hull til stag tappen litt lengre ut på rorkulten og komme nærmere 56 grader, i håp om at det hjelper.

Mulig jeg ikke hadde hatt denne oscilleringen med EV-100, men båten hadde kanskje da vinglet i lav fart.

IMG_0424.jpeg.be5cc037488f61b991b630d2e6f427f0.jpeg

IMG_0744.jpeg.bb5b41b1de3dacaea37ce53b23df006a.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...