Mr.Muk Startet 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2022 Hei, jeg har fått vann i motoren via diesel, noe som har noe peiling på hvordan/hvor stor jobb dette er å fikse? (Yanmar2GM) Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Lekkjasje inn til tank? Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Muk Svart 7.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Jepp, og har kommet seg inn i motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Kan det være det kommer inn på fyllings lokk. Du må nok tømne tanken. Evt flushe systemet ditt med ren diesel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Du må i alle fall få det ut fort, før pumpe og dyser tar skade. Ikke så stor jobb, men det haster! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
atletico1 Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Har samme problem i sønns Saga 27AC med Yanmar 4JH- HTE. Motor stoppet etter 2 min på tomgamg i havna. Prøvde et par ganger å starte den. Stengte så sjøvannsinntak før 3 forsøk. Åpnet CAV vannutskiller og den var full av vann. Tappet ut 15 liter vann fra styrbord tank tappekran. Samme 15 liter (3 bøtter) også fra babord tank. Byttet O ringer i begge tanklokka får å unngå nettopp dette, men muligens ikke skrudd hardt nok til lokka og det har regnet bøtter de siste ukene. Skrudde lokka hardt på, men kunne tightes en kvart omdreing til erfarte jeg nå. O ringene jeg skiftet var samme dim som tidligere O ringer. Det jeg lurer på er prosedyren videre. 1. Demontere cav filter slik at det og slangene kommer lavere enn tanken og åpne tanken slik at vann i slangen renner ut til det kommer diesel. 2. Skru av spin-on motor diesel filter. Blåse eller suge ren slangen fra cav filter til motor filter? (tenkte å bruke en 0.5 liters håndpumpe til dette formål eller fot pumpe til bademadrass). 3. Problemet er hva skal gjøres fra motor filter til diesel pumpa og derfra ut til dysene. Klarer vel ikke å suge ut dette? Kanskje jeg skal prøve å suge ut vannet fra slangen tilkoblet CAV filtret og få ut vannet helt frem til dyserøra eller diesel pumpa, tvilsomt om det går? 4. Fylle opp CAV vannutskiller og motorfilter med diesel og deretter løsne alle dyserøra og pumpe med hendelen fra fødepumpa eller kinne på motoren. Løsne alle dyserøra samtidig eller ett og ett? @index du har kanskje noen tips. Vann i motor skjedde i dag ettermiddag og som du skrev haster det å få bort vannet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Om du har 15 liter vann på.hver tank bør du finne ut hvor det kommer fra.Uansett: Drener tankene, skift filtre og få ut vann fra høytrykkspumpe og dyser. Start opp, og la motoren gå seg varm. Vann er ødeleggende for alt, så det må bort før det får gjort skade. Deretter sørger du for å fjerne kilden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Hei. Med så mykje vatn trur eg du bør konsentrera deg om motoren først. Byrja med å kopla på ein ny tank med ny diesel du veit er rein. T.d. ein påhengstank. Det er greit med ei blærepumpa på slangen. Fortsett med å pumpa diesel til det kjem rein diesel i grovfilterhaldaren. Sett i nytt filter. Følg dieselrøyra og opna opp ein stad om gangen. Pump til det kjem rein diesel. På fødepumpa, på styrbord side, er det ein liten hendel til ei handpumpa. Ta av finfilteret, som er høgt oppe i framkant av motoren. Pump til det kjem rein diesel. Sett i nytt filter. Det kan vera vanskeleg å få filterhuset tett. Opna lufteskruen på toppen av filteret og pump til det kjem rein diesel. Du sparar tid, og mykje pumping, om du heller rein diesel i filterhusa før du skrur att filterhusa. Løys dieselrøyra der dei går inn på toppen avsylindrane, og pump til det kjem rein diesel. Skru på røyra, og start motoren. Det må kanskje fleire forsøk til. Ver klar til å løysa itt på lufteskruen på toppen av filteret. Motorvibreringa får ofte små luftbobler til å samla seg på toppen av finfilteret. Køyr motoren varm. Sjekk olja både før og etter denne jobben. Du har ein god motor, og eg håpar dette er til hjelp, og at du får start på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 IKKE gjør startforsøk, eller turn motoren før du har: Vil absolutt anbefale deg å koble en oljesugepumpe (som skaper undertrykk)til returslangen som går INN på tanken. Pump/sug til du har flushet minst 5 liter ren diesel gjennom systemet. Så rengjør du tankene eller kobler til ekstern tank. Så kan du starte motoren. Dersom du gjør startforsøk før du har fått ut alt vann vil høytrykksdelen på dieselpumpa lett ta skade. Dieselvann korroderer lett og hver time teller. Ved å bruke vacuum trenger du ikke løsne på dieselrør eller å lufte filter. Bare koble til vacuum på returen så ordner vacuumet alt. Mye enklere og bedre enn trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Eg trur det kan vera lurt å gjer som Dieselfan. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Takker for hurtig respons fra Ask og Index. Har fått kjøpt inn nødvendige ting som extra gjennomsiktig 8 mm slanger, blærepumpe har 20 liter diesel reservekanne i min seilbåt som ligger bare 200m unna. Har 3 stk motor filtre og nå fått detaljert fremgangsmåte fra Ask så drar ned i morra da bursdag her i dag. Trodde CAV filtret var med grovfilter, men er et rent sediment /vannutskiller. Gjør som anbefalt av Lars og setter inn et grovfilter etter sediment filtret (som lett kan skiftes og hvor det kan settes inn vannalarm også Racor ME type med metall skjerming og gjennomsiktig glass bolle. Tar også å skifter ut begge dekkforskruvnings/dieselpåfyllings da det er disse som må være synderen. Får skifte olje som var planlagt også da båten er ny for sønn. Har bare vært på hentetur med båten og det har trolig vært vann på tankene fra før (kom ut litt dieseldyr slim når tappet grensesjiktet vann/diesel), men nå etter kraftige regnskyll siste ukene må vannet har nådd opp til dieselrøret inni tanken i følge Lars H som jeg har vært i kontakt med flere ganger for råd, men Lars H hadde aldri fått vann inni motoren. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Så nå dieselfans innlegg. Makan oljesuge pumpe har jeg så prøver dieselfans metode. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 @Ask Det er ikke noe på den systematiske og gode lista du har laget som er feil. Får dårlig samvittighet når du har laget en så god liste, også foreslår jeg noe annet. Det er bare det at der hvor vacuum kan erstatte trykk så gjør vacuum nesten uten unntak en bedre jobb. I dette tilfellet så slipper man å løsne høytrykksrør, noe som er en fordel da disse ikke tåler veldig mange tiltrekninger før de begynner å lekke. Så om en allerede har en oljesuger, eller kan låne en, eller har båtlapp til formålet, så vil jeg på det sterkeste anbefale en slik i vennegjengen. Etter at jeg kjøpte min første så har jeg fått ett nytt liv.... @atletico1 La meg få avspore med ett dårlig og lite relevant eksempel: En kompis skulle tømme svømmebassenget og lurte på om jeg kunne komme bort og tenke høyt med han, jeg hadde tilfeldigvis 2stk 2" 5m slanger i bilen, så jeg tok med vacuumpumpa også. Han var litt opptatt med mobilen og jeg ble trøtt av å vente så jeg tok slangene og oljesugeren og gikk bak i hagen. Der sugde jeg slangene fulle og fikk dermed startet hevert, og satte sugeren i bilen. Tok enda ett kvarter før han ble "ledig" da begynte han å presentere forskjellige pumpealternativer... den billgste kostet 6500kr... etter 30min gikk vi ut til bassenget. Da var det 10cm i bassenget.. (pssst dieselfan er med veldig liten d, han er litt rar men ikke høy på pæra, og tar seg ikke høytidelig, men liker veldig godt å kunne hjelpe andre sammen med andre ) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Det ble suksess med @dieselfan sin metode. Sugde ut ca. 0.5 liter vann og skyllet hele systemet med 5 liter diesel via retur diesel slange med oljepumpa fra Biltema. Skiftet motor diesel filter og startet opp. Kjørte en halvtimes prøvetur og fikk etterpå skiftet motor olje, gir olje og oljefilter. Skal sørge for at påfyllingslokk er skrudd til ordentlig hardt og sønn skal tappe av tanker og sjekke for vann etter lengre regnvær. Kommer det fortsatt inn vann blir det skifte av styr- og babord dekkforskruvinger for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Så flott at det gikk bra👍🙂 Å løsne drivstoff påfyllingsslanger kan være tøfft.. Har du ok tilkomst kan du prøve å få av slangen og tre en pose over stussen under dollbordet. Så spyle med høytrykkspyler i alle vinkler... Også håper jeg det er tomt i posen når du er ferdig 😇 Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Oi, nok et godt tips fra @dieselfan Får se om sikringen tåler høytrykkspyleren. Bare 900 W tilgjengelig på sønns brygge, 1500 W støvsuger gikk dog noen minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Kanskje lurt å smøre litt silikonfett på pakning/O-ring til påfyllingslokket. Tetter bedre, lettere å skru godt til. Og O-ringen får ikke så mye juling. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
atletico1 Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Takk for silikon tips @Teerex Har en tube i min båt, men hadde ikke det med til sønns båt. Skal gjøre det ASAP. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.