Jump to content

Forbruk Viknes 930. Er det riktig?

Storkveito

Recommended Posts

Hei,

Skulle sjekke litt forbruk på Viknes 930. Etter å ha snakket med eiere av Viknes 880 og 1030, sies det at Viknes 880 ligger på 2-2.3l/mn i masjfart, Viknes 1030 ligger på 2.5-3l/nm. Vil jo selvfølgelig variere  av alder, type motor og last. 

Det sies at Viknes 930 skal være veldig billig i forbruk til å være strak aksel da den har litt annet skrog, og planer mye mer enn de andre modellene, som da får mindre motstand. 

Etter test fra båtmagasinet å bedømme med fart/turtal tabell, står det 21.5 knop ved 3100 o/min. Dette er med 320hk motoren. I følge effektkurven til motoren, bruker den ca 35l/t. Da får mann matematisk ett forbruk på 1.66l/nm. 

Vi menn testen sier 18.8knop ved 3000 o/min. Da er vi på 32l/nm og er da på matematiske 1.7l/nm. 

Noen som har testet dette i praksis? Virker litt usannsynlig lite?

Screenshot_20220608-080653_Drive.jpg

Screenshot_20220608-080706_Drive.jpg

Screenshot_20220608-080733_Drive.jpg

Redigert av Storkveito (see edit history)

930 tallene kan jo leses med en klype salt, samme som de gamle fabrikk målingene for 880.

Fabrikkny, tom og ustoffet båt som kun har en skvett diesel ombord- Kontra 10 år senere med ørten lag bunnstoff og tonnevis med utstyr, vann og snurrepiperier ombord så blir tallene noe helt annet.

Så vidt jeg husker skulle 880 bruke ca 1,8 L/Nm i marsjfart.

930 har jo vesentlig større motor enn 880, gjerne nærmere 100 hk ekstra så farten til 930 er ikke "gratis"

Motorkurvene sier hvor mye du max får ut av motoren ved ulike turtall.

Det er skroget og propellen som 'drar' fuel av motoren, og man må kjenne motstandskurven for skroget og propell-kurven for å kunne si noe om hvor mange hk man drar ut av motoren ved ulike turtall.

Propellkurven må nødvendigvis ligge lavere enn motorkurven, ellers blir motoren overbelastet.

Aktuelt forbruk ligger alltid lavene enn max-kurven til motoren. Når kurvene krysser har du max turtall på motoren på aktuell båt med aktuell propell. Man tilstreber at effektuttaket treffer max-hk på motoren i området for max turtall.

Det er også naturlig at dette endrer seg litt (noen ganger mye) over sesongen etter hvert som båten blir grodd.

Så når man får 14 knop ved 2500rpm, betyr det ikke at man drar 20liter i timen ut av motoren som motor kurven for 320hk. Man drar mindre enn dette, ofte vesentlig mindre.

Traale skrev 1 time siden:

Dieselmotoren er med andre ord ikke blitt noe særlig mer effektiv med årene, trass commonrail og elektronikk ?

Jeg har en mistanke om at CR-teknologien har gjort motorene mer effektiv på lav og dellast, slik at biler får lavt forbruk ved normal bruk.. 

• 10 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...