Jump to content

Fordeler og ulemper med lavturtallsmotor i 27 fots båt


PatrickL

Recommended Posts

leisegang skrev 30 minutter siden:

Jeg lurer på hva som er fordeler og ulemper med en lavturtallsmotor i cabincruiser med 220hk sies at båten kan gå ca 20-22 knop med den motoren. 

 

Hvordan kan man evt øke fart/senke forbruk på en slik installasjon? 

 

Det høres ut som en grei installasjon ut i fra oppnådd fart i alle fall.

 

Øke fart og senke forbruk er neppe mulig samtidig. Men ved å gå litt saktere kan det muligens spares noe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kan være mange fordeler med en lavturtallsmotor.   Men ulempene er mer vekt + krever mer plass.    

 

Hvaslags motor er det snakk om her, og turtall? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er det en iveco det er snakk om?

 

jeg har en iveco 5.9L sekser i min, 145hk bare. Makser på 3000 omdr. Ulemper er som nevnt over vekt, mengde olje og kjølevæske. Dvs det koster litt mer å ta service. Men det driter man i, for man har en holdbar sliter som går og går. Slipper og turbostøyen. 
 

betegnelsen er for øvrig 8061 m14, hvis du vil sammenligne med noe.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...