Nordkapp16.5
det verste som kan skje med en båtmotor er om den kommer under vann og så blir tatt opp og deretter ikke umiddelbart blir konservert.
Det er faktisk bedre å la motoren ligge under vann et par dager ekstra enn å ta den opp og så ikke konservere den med én gang. Du må kjøre på med wd40 inn i tennplugghull og alle mulige andre åpninger - ikke spar på sakene. Tøm forgassere for vann/bensin. Er det mulighet for vann i bensinslanger, flush de også. Dra så motoren rundt med tennplugger ute mens du sprøyter wd40 (water displacer 40, om du lurer på hva det står for) inn i luftinntaket. Hvis diesel - jeg aner ikke hvordan en dieselmotor er satt sammen (den har vel ikke tennplugger for eksempel), så her er det kanskje en annen måte å gjøre det....
Er det 4takter bytt motorolje - gjerne både før og etter prosessen. Girolje også.
Deretter er det om å gjøre å få kjørt den varm. skikkelig varm. Gradvis oppvarming så bånn gass så lenge du orker. Når dette skjedde med min kjørte jeg omtrent bånn pinne i 3 timer etterpå for å være sikker.
Jo tidligere du får gjort dette jo bedre, men det viktigste er å få inn den rustløseren så fort som overhodet mulig - om du får start på den eller ikke er ikke like farlig. Har du fått inn godt med wd40 tåler den nok å ligge noen dager til verksted får sett på den.
-----
Jeg vet at forsikringsselskap ofte vil at man ikke skal begynne å utbedre skader selv, og det er greit, men dette er snakk om skadebegrensing - ikke reparasjon. Motoren din blir mer ødelagt jo lenger den står og dette ikke er gjort.
Hvis du vet at motoren ikke var langt nok under vann til at det kan ha kommet vann inn i den kan du selvfølgelig la være å gjøre dette. Men på motoren min var dette forskjellen på ny motor og 1 verkstedtime+nye tennplugger... (jeg fikk ikke start på den selv og leverte den inn, da jeg måtte hjem og hadde ikke mer tid å bruke på å få liv i den der og da)