snekkerbod Startet 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2022 Alubåt fra ca 2009 som tidligere har vært brukt i litt røft miljø på vestlandet brukes nå som landstedbåt. Særdeles fornøyd med båten, men gjennom årene er det en del merker fra fendere og annen bruk på skrogsidene som hadde vært fint å få jevnet ut. Se eksempelbilde under: Er det noen form for behandling jeg kan gjøre selv for å gjøre skrogsiden (visuelt) penere? Tenker noe i retning av våtsliping på høsten for deretter at oksideringen kan bygge seg opp på nytt igjen? Eller er noe slikt et høyst risikoprosjekt hvor resultatet vil blir mer skjoldete? Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 snekkerbod skrev for 4 timer siden: Er det noen form for behandling jeg kan gjøre selv for å gjøre skrogsiden (visuelt) penere? Sliping har jeg ikke selv klart å få til å bli pent, om du prøver vil jeg anbefale en valsepusser, moderat turtall og hele tiden pusse parallelt med fenderlist. Bommer du på det, kan det fort se sjabby ut... Har teipet opp en Buster med en firmalogo, deretter glassblåst hele sidene, så tatt av teipen. Kompisen ble veldig fornøyd. Neste eier av båten, som trodde han kunne få bort logoen, skal etter sigende fortsatt håpe å få meg tilgjengelig i et fotgjengerfelt... ? Har du vurdert å foliere den flaten som er litt skjoldete? Det er flere proffe bilpleiere her inne som sikkert kan gi råd om det. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 dieselfan skrev On 8.6.2022 at 19.48: Sliping har jeg ikke selv klart å få til å bli pent, om du prøver vil jeg anbefale en valsepusser, moderat turtall og hele tiden pusse parallelt med fenderlist. Bommer du på det, kan det fort se sjabby ut... Takk for tips. Forstår da at sliping ikke er veien å gå. Usikker på om foliering er tilstrekkelig holdbart og vedlikeholdsfritt til at jeg synes det er fornuftig å ta den kostnaden. Har valgt Anytec bl.a. for å unngå å bruke alt for mye tid på polering og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 snekkerbod skrev 3 minutter siden: Takk for tips. Forstår da at sliping ikke er veien å gå. Jeg håper fortsatt at du får gode råd fra en som har fått det til... Mente å dele at jeg ikke har fått det pent og at det trolig har en viss vanskelighetsgrad, og kanskje det finnes verktøy jeg ikke har sett/brukt optimalt. Folkens ? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Autosol og ullpads ? Så en skikkelig hard voks til slutt sånn at det blir litt holdbarhet Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Ville heller foliert en sånn båt om den ikke er veldig bulkete! Som kosebåt hadde jeg aldri valgt alubåt. Var med å produserte noen få alubåter som var pulverlakkerte men det blir jo litt dyrere Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
snekkerbod Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 (redigert) Grønngylt skrev for 4 timer siden: Autosol og ullpads ? Så en skikkelig hard voks til slutt sånn at det blir litt holdbarhet Å få det blankt er ikke problemet, jeg vil helt fint klare å få skrogsidene speilblanke hvis hadde vært målet, Men jeg ønsker jevn oksidert matt overflate. Anytec selv bruker en patentert kjemisk løsning, ikke tilgjengelig for ettermarkdet. M400 - PATENTED SURFACE TREATMENT Our patented surface treatment system M400 is applied in the production of all Anytec boats by skilled and certified workers. The surface treatment covers all aluminium surface above the water line and strengthens the already impressive innate properties of the aluminium. PREVENTS OXIDATION EXTRA SHINE HARDENING EFFECT WATER REPELLING EASIER TO GRIP NO DISCOLORING CLIMATE NEUTRAL INCREASED DURABILITY So how does it work? In simple terms, the M400 treatment binds to the aluminium through a chemical process after it is applied. The surface treatment helps bind the ions inside the aluminium that normally create oxidation. This results in a glass-like shield that protects against salt water and UV-rays. Because the treatment is bonded to the aluminium it is very resistant external effects. Redigert 10.Juni.2022 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.