tobixen
Jeg tror ikke nødvendigvis at "alt som ble laget før i tiden" er bedre enn "alt som lages nå for tiden" - og heller ikke vice versa.
Det jeg derimot føler meg rimelig sikker på er at det er en viss "filtreringsbias" her. La oss anta at ting ble laget like bra før i tiden som nå - og la oss anta at noen båter er laget av dårlig kvalitet, mens andre er av god kvalitet. Etterhvert som tiden går, vil de dårlige båtene forsvinne, litt etter litt. De blir skrotet, de synker, de blir senket, de blir "gjenglemt" et sted - lenge før de rekker å bli skikkelig gamle. De gode båtene, de fungerer fortsatt og er fortsatt i bruk.
Av hundre båter fra søttitallet er det kanskje bare de ti beste som fortsatt er i daglig bruk. Når man sammenligner "gammelt" mot "nytt", så sammenligner man kanskje de 10% beste gamle båtene mot vilkårlige nye båter. Noen av disse nye båtene er elendig håndtverk, andre vil fortsatt flyte og fungere om førti år.
For min del føler jeg meg langt mer komfortabel med å betale et relativt lite beløp for en førti år gammel båt som man kan anta at er i dette "ti-prosent-skiktet" enn å betale et relativt høyt beløp for en ny båt som man ikke aner om er god eller dårlig.
Dette tror jeg også gjelder for biler, vaskemaskiner ... ja, de fleste ting som man kan forvente at skal vare i noen år.