Mr_Stian Startet 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2022 Heisann. Har en kompis som har en Skorgenes med en 2004 modell Iveco N60 M37 370hk motor som mangler litt turtall. Holder på å feilsøke å neste steg er å måle turbotrykk. Men er usikker på hvor vi kan koble oss til for å måle. Se bilde nedenfor av aftercooler. Kan vi koble oss på den øverste pluggen som er rett der hvor luften går inn i kjøler? Den så litt stor ut for å være for luft sideen så mistenker dette kan være fra vannkretsen? Og er det noen som vet hva trykket på disse skal være? I manualen står det bare en strek etter "max turbo pressure". Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Mr_Stian skrev 32 minutter siden: Men er usikker på hvor vi kan koble oss til for å måle. Se bilde nedenfor av aftercooler. Anbefaler at du måler så nært innsugsventilene som praktisk lar seg gjøre. Dvs innsugsmanifolden. Da fjerner du flest variabler. Finn en ledig gjenget plugg. Husk at det turboen leverer og det som når fram til forbrenningskammeret IKKE er det samme, på noen motorer er det lite forskjell på andre er det betydelig. Derfor bruker jeg "å måle ladetrykket" og ikke turbo trykket. Prøvde å finne data på nett uten resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Frydenbø Industri på Hanøytangen bør kunna hjelpa deg her, dei leverer desse motorane. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 dieselfan skrev On 8.6.2022 at 20.03: Anbefaler at du måler så nært innsugsventilene som praktisk lar seg gjøre. Dvs innsugsmanifolden. Da fjerner du flest variabler. Finn en ledig gjenget plugg. Husk at det turboen leverer og det som når fram til forbrenningskammeret IKKE er det samme, på noen motorer er det lite forskjell på andre er det betydelig. Derfor bruker jeg "å måle ladetrykket" og ikke turbo trykket. Prøvde å finne data på nett uten resultat. Takk for svar. Har vert i båten igjen å sjekket men finner ingen plugger på selve innsugsmanifolden. Den er nokså liten faktisk med tanke på hvor stor motor er. Jeg prøvde ta ut den ene pluggen på intercooler og det viste seg å være en hette og ikke plugg. Det stakk ut en skrue med innvendig umbraco. Turte ikke skru ut denne da jeg er redd for om denne kan holde selve intercooler innmaten. Noen som vet om det er her en skal koble seg på eller om det er en annen? Når det gjelder trykket så har vi snakket med Frydenbø og de sier det er veldig individuelt så de kunne ikke hjelpe. Synes det høres litt rart ut da trykke kun skal variere med tanke på turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 (redigert) Den svarte sensoren på toppen, er ikke det en trykk sensor? Redigert 12.Juni.2022 av stian22i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 stian22i skrev for 1 time siden: Den svarte sensoren på toppen, er ikke det en trykk sensor? Det er MAP sensoren ja. Må ha diagnose verktøy for å få noe svar fra denne. Og det har vi ikke. Veldig vanskelig å tyde noe fra det bildet du har lagt inn. Hvor er dette fra? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Okei. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.maesco.com/products/mar_prop/N60ENTM37.pdf&ved=2ahUKEwipiIyb1Kj4AhWNpYsKHUUQCZIQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw25N2xcLkVGKz2ABKoiJ8IL Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Det er en plugg lit på innenfor MAP sensoren. den er M12x1.5 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 liberty skrev for 11 timer siden: Det er en plugg lit på innenfor MAP sensoren. den er M12x1.5 Er du helt sikker på dette? Har sjekket nokså nøye denne delen av innsuget og en M12 plugg er jeg sikker på at jeg hadde sett. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 (redigert) Redigert 13.Juni.2022 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 post Nr.4 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Magisk. Hvor får du tak i disse tegningene? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 https://www.frydenbo-industri.no/webshop/FPT-Iveco-Motorer-400 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Da har jeg vert i båten å jeg har ikke den pluggen på manifolden. Se bildet under. Vi skrudde og ut en av pluggene som vises på første bildet i tråden her. Det er en hette hvor det er en M10 set skrue under. Når vi skrur ut denne så ser vi rett inn på noe messing greier. Ser ikke for meg at vi får så mye fornuftig avlesning ut her. Jeg vil tro det er innmaten i intercooler vi ser i bunnen der. Er og redd disse sett skruene holder selve innmaten på plass på ett vis. Så da ser jeg ingen muligheter for å koble til noe ekstern trykk måler. Kan se ut som vi må til med diagnose utstyr for å få sett på trykket. Flaten bak skruen er hvor pluggen skulle vert. En litt annen vinkel bare, men ingen plugg! Hetta og sett skruen som er fjernet. Det blanke er bunnen på gjengene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.