Jump to content

Hvor kobles turbotrykk måler til på Iveco N60 M37

Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann.

Har en kompis som har en Skorgenes med en 2004 modell Iveco N60 M37 370hk motor som mangler litt turtall. Holder på å feilsøke å neste steg er å måle turbotrykk. Men er usikker på hvor vi kan koble oss til for å måle. Se bilde nedenfor av aftercooler. 

Kan vi koble oss på den øverste pluggen som er rett der hvor luften går inn i kjøler? 

Den så litt stor ut for å være for luft sideen så mistenker dette kan være fra vannkretsen? 

Og er det noen som vet hva trykket på disse skal være? I manualen står det bare en strek etter "max turbo pressure".

401C9FFC-A5E0-4C89-8B02-DD98BE77D7AA.jpeg

Mr_Stian skrev 32 minutter siden:

Men er usikker på hvor vi kan koble oss til for å måle. Se bilde nedenfor av aftercooler. 

Anbefaler at du måler så nært innsugsventilene som praktisk lar seg gjøre. Dvs innsugsmanifolden. Da fjerner du flest variabler.  Finn en ledig gjenget plugg. 

Husk at det turboen leverer og det som når fram til forbrenningskammeret IKKE er det samme, på noen motorer er det lite forskjell på andre er det betydelig. 

Derfor bruker jeg "å måle ladetrykket"  og ikke turbo trykket. 

Prøvde å finne data på nett uten resultat. 

dieselfan skrev On 8.6.2022 at 20.03:

Anbefaler at du måler så nært innsugsventilene som praktisk lar seg gjøre. Dvs innsugsmanifolden. Da fjerner du flest variabler.  Finn en ledig gjenget plugg. 

Husk at det turboen leverer og det som når fram til forbrenningskammeret IKKE er det samme, på noen motorer er det lite forskjell på andre er det betydelig. 

Derfor bruker jeg "å måle ladetrykket"  og ikke turbo trykket. 

Prøvde å finne data på nett uten resultat. 

Takk for svar. 

Har vert i båten igjen å sjekket men finner ingen plugger på selve innsugsmanifolden. Den er nokså liten faktisk med tanke på hvor stor motor er. 

Jeg prøvde ta ut den ene pluggen på intercooler og det viste seg å være en hette og ikke plugg. Det stakk ut en skrue med innvendig umbraco. Turte ikke skru ut denne da jeg er redd for om denne kan holde selve intercooler innmaten. 

Noen som vet om det er her en skal koble seg på eller om det er en annen? 

Når det gjelder trykket så har vi snakket med Frydenbø og de sier det er veldig individuelt så de kunne ikke hjelpe. Synes det høres litt rart ut da trykke kun skal variere med tanke på turtallet? 

stian22i skrev for 1 time siden:

Den svarte sensoren på toppen, er ikke det en trykk sensor? Screenshot_20220612_193049_com.google.android.apps.docs.jpg

Det er MAP sensoren ja. Må ha diagnose verktøy for å få noe svar fra denne. Og det har vi ikke. 

Veldig vanskelig å tyde noe fra det bildet du har lagt inn. Hvor er dette fra? 

liberty skrev for 11 timer siden:

Det er en plugg lit på innenfor MAP sensoren. den er M12x1.5

Er du helt sikker på dette? Har sjekket nokså nøye denne delen av innsuget og en M12 plugg er jeg sikker på at jeg hadde sett. 

Da har jeg vert i båten å jeg har ikke den pluggen på manifolden. Se bildet under.

Vi skrudde og ut en av pluggene som vises på første bildet i tråden her. Det er en hette hvor det er en M10 set skrue under. Når vi skrur ut denne så ser vi rett inn på noe messing greier. Ser ikke for meg at vi får så mye fornuftig avlesning ut her. Jeg vil tro det er innmaten i intercooler vi ser i bunnen der. Er og redd disse sett skruene holder selve innmaten på plass på ett vis. 

Så da ser jeg ingen muligheter for å koble til noe ekstern trykk måler. Kan se ut som vi må til med diagnose utstyr for å få sett på trykket. 

Flaten bak skruen er hvor pluggen skulle vert.

21325731-64CB-4D44-BFC0-E8ED44C14370.jpeg.5bf4b39d489e744ae9f35dd4934c4aa3.jpeg

En litt annen vinkel bare, men ingen plugg! 

F90ECC2E-7AB6-4E7D-A6C2-F29B2CE700E6.jpeg.f74a4210641b9c70742091a645e8ef6c.jpeg

Hetta og sett skruen som er fjernet. Det blanke er bunnen på gjengene

4665CFD1-568D-4F02-8A84-418802A268E9.jpeg.85c412f00f7662bdf8def013d36ddbf0.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...