Zeus48 Startet 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2022 Hei, er det noen som ønsker å dele erfaringer om VM Motori 270hk? Jeg vurderer å kjøpe en P35 som det sitter 2x VM Motori 270hk fra 2007 som snart har gått 1000 timer. Er dette greie motorer og greit å gå tak i deler? Alle erfaringer tas i mot med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Er vel denne Cummins og Mercruiser bruker. Kan ikke huske å ha set disse markedsført Som WM's egen motor. Men er jo flere som har brukt blokken fra de. FNM bruker også WM blokk på deres 6 sylindre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Zeus48 Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Ja, stemmer. Jeg kom også frem til at det er mange som bruker blokk fra VM Motori. Men de lager også komplette marine motorer og det må vell finnes flere båter i Norge som har disse installert og ikke kun den ene jeg vurderer å kjøpe :) Tar i mot all info jeg kan få om disse. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Kan det være at det er en MTU 6R 700 M92? Mener de ble lagd på 4.2 blokken fra VM. Kjenner dessverre ikke mer til motoren, og Google gir ikke mye informasjon heller. Liten PDF brosjyre: https://www.tdxltd.co.nz/app_docs/mtu 6r700 m92&m93&m94.pdf Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 (redigert) Okkaby skrev for 22 timer siden: Er vel denne Cummins og Mercruiser bruker. Kan ikke huske å ha set disse markedsført Som WM's egen motor. Men er jo flere som har brukt blokken fra de. FNM bruker også WM blokk på deres 6 sylindre. FNM 4.2 er en VM-produsert motor ja, de bare re-badger og slikt :-) Stort sett identisk med den mer eller mindre utgående Mercury QSD 4.2 6-syl. serien, som også i helhet var VM-produserte motorer. Slik de forøvrig har vært siden Mercury overtok BMW Marine for drøyt 30 år siden. Selges som vi ser den dag idag https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260501701 VM Motori har markedsført sine egne marinemotorer i over 20 år. Swedmotor i Sverige solgte vel en god del av disse. Både den tidlige generasjonen (MD706-serien) og QSD/common rail (MR706-serien). Et norsk firma ved navn Solberg Motors var norsk forhandler, dvs. de skaffet iallefall deler. "Solberg Motors forhandler BMW Marine reservedeler, Mercruiser Diesel deler, VM Motori HR 692-694 deler, og Castoldi vannjetter, nye aggregater og reservedeler. Alle deler til BMW Marine motorer, D7, D12, D35, D50, D150, D190, D530, D636, B130, B190, B220, B635, og Mercruiser D183, D219, D254, D4.2L, QSD-4.2L." Redigert 9.Juni.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Okkaby Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Teerex skrev 38 minutter siden: FNM 4.2 er en VM-produsert motor ja, de bare re-badger og slikt :-) Stort sett identisk med den mer eller mindre utgående Mercury QSD 4.2 6-syl. serien, som også i helhet var VM-produserte motorer. Slik de forøvrig har vært siden Mercury overtok BMW Marine for drøyt 30 år siden. Selges som vi ser den dag idag https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260501701 VM Motori har markedsført sine egne marinemotorer i over 20 år. Swedmotor i Sverige solgte vel en god del av disse. Både den tidlige generasjonen (MD706-serien) og QSD/common rail (MR706-serien). Et norsk firma ved navn Solberg Motors var norsk forhandler, dvs. de skaffet iallefall deler. "Solberg Motors forhandler BMW Marine reservedeler, Mercruiser Diesel deler, VM Motori HR 692-694 deler, og Castoldi vannjetter, nye aggregater og reservedeler. Alle deler til BMW Marine motorer, D7, D12, D35, D50, D150, D190, D530, D636, B130, B190, B220, B635, og Mercruiser D183, D219, D254, D4.2L, QSD-4.2L." Blokken å mye er samme på alle disse ja. Men er vel litt forskjell på hvordan de er marinisert(kjling) samt styring(ECU) FNM bruker deres egen styring av denne, samt marinisering fra Moto, som vel er samme som Volvo bruker. Men er en gammel kjent blokk ja, som fremdeles blir videre utviklet. Men kan ikke huske å ha set disse som ren VM motor i båter jeg har set på finn. så er nok ikke mange av disse som har funnet veien til Norge. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Men deler skal det være lite problemer å fa tak i tenker jeg. Å med 270hk, er det moderat hk som er tatt ut av den. FNM sin selges jo med opp til 350hk den dag idag. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 (redigert) FNM bruker nok Bosch styring slik som alle de andre VM 4,2 med common rail innsprøytning. Litt usikker på om de trenger å finne opp kruttet på nytt liksom Men kanskje de har noen lokale tilpasninger, evt. til instrumenter o.l. Vedr. marinisering/kjøling m.m. så syns jeg det meste (ikke overraskende) ser veldig likt ut med VM Motoris og Mercurys egne motorer. Kanskje det er "Moto" som har levert til alle hele tiden. På det nederst bildet er jo toppdekselet i plast identisk med Mercury og VM. Ser ut som de har hentet bildet rett fra VM sine sider. Mens nå bruker de et metalldeksel. Redigert 9.Juni.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kdtran Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 VM Motori maskinene som trådstarter stiller spørsmål om er 100% identiske til Mercruiser, CumminsMercruiserDiesel (CMD) og MTU sine «utgaver» av samme motor. I Mercruiser/CMD utgave heter den 4.2 EI 270 i innenbords versjon og 4.2 ES 270 i drev versjon. Du får tak i hver eneste del du skulle trenge hos din lokale Mercruiser forhandler, og 1000 driftstimer er uproblematisk forutsatt at motorene har blitt jevnlig vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Zeus48 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Takk for svar. godt å høre at det går fint å få deler til disse. Da blir det lettere å kjøpe båt som det sitter VM Motori i. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 (redigert) kdtran skrev for 13 timer siden: VM Motori maskinene som trådstarter stiller spørsmål om er 100% identiske til Mercruiser, CumminsMercruiserDiesel (CMD) og MTU sine «utgaver» av samme motor. I Mercruiser/CMD utgave heter den 4.2 EI 270 i innenbords versjon og 4.2 ES 270 i drev versjon. Du får tak i hver eneste del du skulle trenge hos din lokale Mercruiser forhandler, og 1000 driftstimer er uproblematisk forutsatt at motorene har blitt jevnlig vedlikeholdt. Siden det er en 2007-modell så kan det også være common rail-utgaven som heter MR706LS. I Mercury-utgave heter den QSD 4.2L 270 (den hvite som kom i 2006). VM Motoris egne motorserier er jo sølvgrå/grå da. For sikkerhets skyld ble/blir disse motorseriene også solgt under merkenavnet LVM. Og som tidligere nevnt FNM og MTU. Kjært barn selges under mange navn For 15 år siden (årene går sannelig fort) skrev jeg en hel liten avhandling her om disse motorene (iallefall den generasjonen fra ca 1997-2007: Redigert 10.Juni.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.