Jump to content

VM Motori 270hk, erfaringer?


Zeus48

Recommended Posts

Hei, er det noen som ønsker å dele erfaringer om VM Motori 270hk? Jeg vurderer å kjøpe en P35 som det sitter 2x VM Motori 270hk fra 2007 som snart har gått 1000 timer. Er dette greie motorer og greit å gå tak i deler? Alle erfaringer tas i mot med takk.

Link to post

Ja, stemmer.

Jeg kom også frem til at det er mange som bruker blokk fra VM Motori. Men de lager også komplette marine motorer og det må vell finnes flere båter i Norge som har disse installert og ikke kun den ene jeg vurderer å kjøpe :)

 

Tar i mot all info jeg kan få om disse.

Link to post
Okkaby skrev for 22 timer siden:

Er vel denne Cummins og Mercruiser bruker.

Kan ikke huske å ha set disse markedsført Som WM's egen motor. Men er jo flere som har brukt blokken fra de.

FNM bruker også WM blokk på deres 6 sylindre. 

 

FNM 4.2 er en VM-produsert motor ja, de bare re-badger og slikt :-) Stort sett identisk med den mer eller mindre utgående Mercury QSD 4.2 6-syl. serien, som også i helhet var VM-produserte motorer. Slik de forøvrig har vært siden Mercury overtok BMW Marine for drøyt 30 år siden.

Selges som vi ser den dag idag https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260501701

 

VM Motori har markedsført sine egne marinemotorer i over 20 år. Swedmotor i Sverige solgte vel en god del av disse.

Både den tidlige generasjonen (MD706-serien) og QSD/common rail (MR706-serien).

 

Et norsk firma ved navn Solberg Motors var norsk forhandler, dvs. de skaffet iallefall deler.

 

"Solberg Motors forhandler BMW Marine reservedeler, Mercruiser Diesel deler, VM Motori HR 692-694 deler, og Castoldi vannjetter, nye aggregater og reservedeler.
Alle deler til BMW Marine motorer, D7, D12, D35, D50, D150, D190, D530, D636, B130, B190, B220, B635, og Mercruiser D183, D219, D254, D4.2L, QSD-4.2L."

 

md706lh.jpg.bd693884ae7dc08fa1e49dfa1ebc22d0.jpg

 

vmmd700.jpg.f8b516b9a3506c24a92e75f6ae111c70.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 38 minutter siden:

 

FNM 4.2 er en VM-produsert motor ja, de bare re-badger og slikt :-) Stort sett identisk med den mer eller mindre utgående Mercury QSD 4.2 6-syl. serien, som også i helhet var VM-produserte motorer. Slik de forøvrig har vært siden Mercury overtok BMW Marine for drøyt 30 år siden.

Selges som vi ser den dag idag https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260501701

 

VM Motori har markedsført sine egne marinemotorer i over 20 år. Swedmotor i Sverige solgte vel en god del av disse.

Både den tidlige generasjonen (MD706-serien) og QSD/common rail (MR706-serien).

 

Et norsk firma ved navn Solberg Motors var norsk forhandler, dvs. de skaffet iallefall deler.

 

"Solberg Motors forhandler BMW Marine reservedeler, Mercruiser Diesel deler, VM Motori HR 692-694 deler, og Castoldi vannjetter, nye aggregater og reservedeler.
Alle deler til BMW Marine motorer, D7, D12, D35, D50, D150, D190, D530, D636, B130, B190, B220, B635, og Mercruiser D183, D219, D254, D4.2L, QSD-4.2L."

 

md706lh.jpg.bd693884ae7dc08fa1e49dfa1ebc22d0.jpg

 

vmmd700.jpg.f8b516b9a3506c24a92e75f6ae111c70.jpg

Blokken å mye er samme på alle disse ja. Men er vel litt forskjell på hvordan de er marinisert(kjling) samt styring(ECU)

FNM bruker deres egen styring av denne, samt marinisering fra Moto, som vel er samme som Volvo bruker. 

Men er en gammel kjent blokk ja, som fremdeles blir videre utviklet.

 

Men kan ikke huske å ha set disse som ren VM motor i båter jeg har set på finn. så er nok ikke mange av disse som har funnet veien til Norge.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

FNM bruker nok Bosch styring slik som alle de andre VM 4,2 med common rail innsprøytning. Litt usikker på om de trenger å finne opp kruttet på nytt liksom :saint: Men kanskje de har noen lokale tilpasninger, evt. til instrumenter o.l.

 

Vedr. marinisering/kjøling m.m. så syns jeg det meste (ikke overraskende) ser veldig likt ut med VM Motoris og Mercurys egne motorer. Kanskje det er "Moto" som har levert til alle hele tiden.

På det nederst bildet er jo toppdekselet i plast identisk med Mercury og VM. Ser ut som de har hentet bildet rett fra VM sine sider. Mens nå bruker de et metalldeksel.

 

fnm-42hpe2.jpg.305fd2478ac61a9346c9ef83a22d34ff.jpg

 

fnm-42hpe.jpg.62de1d5c144fc23b9f4217d2b395071d.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

VM Motori maskinene som trådstarter stiller spørsmål om er 100% identiske til Mercruiser, CumminsMercruiserDiesel (CMD) og MTU sine «utgaver» av samme motor. 
I Mercruiser/CMD utgave heter den 4.2 EI 270 i innenbords versjon og 4.2 ES 270 i drev versjon. 
Du får tak i hver eneste del du skulle trenge hos din lokale Mercruiser forhandler, og 1000 driftstimer er uproblematisk forutsatt at motorene har blitt jevnlig vedlikeholdt. 

Link to post
kdtran skrev for 13 timer siden:

VM Motori maskinene som trådstarter stiller spørsmål om er 100% identiske til Mercruiser, CumminsMercruiserDiesel (CMD) og MTU sine «utgaver» av samme motor. 
I Mercruiser/CMD utgave heter den 4.2 EI 270 i innenbords versjon og 4.2 ES 270 i drev versjon. 
Du får tak i hver eneste del du skulle trenge hos din lokale Mercruiser forhandler, og 1000 driftstimer er uproblematisk forutsatt at motorene har blitt jevnlig vedlikeholdt. 

 

Siden det er en 2007-modell så kan det også være common rail-utgaven som heter MR706LS.

I Mercury-utgave heter den QSD 4.2L 270 (den hvite som kom i 2006). 

VM Motoris egne motorserier er jo sølvgrå/grå da.

For sikkerhets skyld ble/blir disse motorseriene også solgt under merkenavnet LVM.

Og som tidligere nevnt FNM og MTU. Kjært barn selges under mange navn :giggle:

 

For 15 år siden (årene går sannelig fort) skrev jeg en hel liten avhandling her om disse motorene (iallefall den generasjonen fra ca 1997-2007: 

 

 

mr706ls.jpg.50aed73cab6be4f6571d99f49fe2b900.jpg

 

lvm-ml706lx.jpg.6ebd74c7fd86457cae5f29c32b43196a.jpg

 

lvm-ml706.jpg.cb62c648e9e16d78a9ede4868e8f33c4.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...