TideRace
Hakkannen skrev 45 minutter siden:Så vidt jeg har fått med meg har Vmax Jr. enkelte deler merket med «63V», slik som på flensen til forgasseren (rett utenfor reedventilene på høyre side) på min motor. Det er også en svart firkantet plastboks på venstre side av motoren der det står 63V.
........Den største forskjellen, i praksis, mellom «vanlig» 9.9 av samme årganger er at disse blir rundt 13,5hk om man tar bort gassperren, mens for Vmax Jr. sin del gir denne 15hk. Gassperren er en lite stoppebeslag på siden av forgasseren som hindrer full gass, om ikke denne er snudd/tatt bort. Dermed er motoren 9.9hk så lenge denne sperren er der.
På siste generasjon Yamaha 9,9 2-takt (fra midten/slutten av 90-tallet og nyere, modellen med avrundet motorlokk) mener jeg alt er likt på VMax og standard 9,9-utgaven. Forgasser, manifoil, alt sammen.
Forskjellen mellom standard motor og VMax er kun reedventilene, hvor VMax er utstyrt med 15 hk reedventiler originalt. Mange byttet reedventilene i standard 9,9 hk med nye reedventiler fra Boyesen, som gav samme ytelser som VMax. Men motorlokket var ikke like tøft da ...