Jump to content

Perkins 6354 starter ikke

Goddis77

Recommended Posts

Motoren har startet fint hele tiden, og har i vinter rengjort tanken, byttet filtre osv. motoren har startet fint etter dette.

Hadde av eksos kneet i går og monterte det igjen samme dag.

I dag når jeg skulle teste motoren igjen så startet den fint, men begynte å gå ujevnt/jage litt. Akkurat som den ikke fikk diesel innimellom.

Stoppet motoren og prøvde å starte igjen, og nå får jeg ikke start på den.

Noen tips?

Kan være en kobling som ikke er 100% tett.

Eller en pakning på et nytt filter som ikke ligger helt på plass eller er skadet. Eller det ligger en gammel pakning igjen i tilegg til den nye. 

Bytter du fødepumpe ser jeg Lancing Marne selger slike for 38£.

To typer for 2 og 4 bolter.

https://www.lancingmarine.com/price-book/page-18/

Redigert av Gudrun (see edit history)

Var nede og testet båten igjen i dag. Motor startet fint og jeg lot den gå en stund på tomgang i båsen.

Satte kursen utover fjorden etterhvert og da begynte den å jage igjen.

Fristet til å teste med ny fødepumpe, da jeg ikke har rørt noen andre steder på båten som gjør at den skulle begynt å lekke.

Her er pumpen som er på

7DC0C31A-FCA2-46E9-8F5A-3038A676B7F1.jpeg.7092b38e584c593d7b11c8e5a7666d14.jpeg

Har du tukla med det… ja, da er nok problemet der…

Rykket tilbake noen steg og byttet filtrene på nytt. Var jo da dette skjedde.

Så da oppi lokket på finfilteret at der lå det en pakning gitt. Så når jeg da satte på ny pakning på toppen av filteret så er det dobbelt der. Må ha vært sånn en stund fordi det gamle filteret jeg byttet hadde pakning den og. Men nå etter å ha byttet filteret og satt på nye pakninger igjen med bare ett sett denne gangen, så går den jevnt igjen. 90% sikker på at dette er feilen, men en tur på fjorden vil bekrefte eller avkrefte dette :smiley:

• 1 år senere...

Åpner denne her igjen.

Skulle starte båten i dag, og fikk ikke start på motoren. Sjekket både grov og finfilter som så bra ut. Byttet finfilteret og luftet systemet. Fikk start igjen nå, men tviler på at filteret var skylden.

Hva kan dette være? Hver gang jeg starter motoren etter lengre tid uten bruk, så må den kinnes en del før den starter.

Kan fødepumpen lage trøbbelet? Kan ikke se noen lekkasjer i systemet..

Goddis77 skrev 1 time siden:

Hva kan dette være? Hver gang jeg starter motoren etter lengre tid uten bruk, så må den kinnes en del før den starter.

Som jeg nevnte i en annen tråd, jeg har selv byttet fødepumpe etter samme symptomer. Det hjalp litt (tettere ventiler?). Men det var ikke den egentlige feilen, det var en lekkasje hvor det trakk inn luft. Hvis systemet er helt tett, så vil jo dieselen "henge" på undertrykk, og ikke lekke tilbake. Men hvis det er luftbobler som kommer fra sugesiden, så kan den samle seg i finfilteret f.eks. Utgangen fra finfilteret er gjerne ikke helt i toppen , dermed kan et lite luftvolum "leve" der. Når så dieselen siger tilbake vil luftvolumet utvide seg, og det tar tid for fødepumpen å bygge opp trykket. Å skjøte inn en liten bit med gjennomsiktig slange kan avsløre hvor luften kommer fra. I mitt tilfelle var det en stengekran som lakk langs "akslingen" til betjeningsspaken.

Goddis77 skrev for 15 timer siden:

Da har jeg strammet de som jeg kan.

Er det dritt i sporet?

image.png.37151a324e694bc670c653b00e356bf3.png

Du må bruke slike slangeklenner den du har brukt er alt for stor og da er det lett å få feil kilde.

Mål diameter på slangene og få rette klemmer.

image.png.d9332992d2d5974b05879b5fab34be66.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du (midertidig) bytter ut siste slangen inn på høytrykkspumpen med en gjennomsiktig en så vil du se om der er luft i systemet. En ting er luft som kommer inn ved filterskift men denne luften får en jo ut ved lufting, langt verre er det med en luftlekkasje der en stadig tilfører mer luft og det kan gi mange merkelige problemer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...