Goddis77 Startet 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2022 Motoren har startet fint hele tiden, og har i vinter rengjort tanken, byttet filtre osv. motoren har startet fint etter dette. Hadde av eksos kneet i går og monterte det igjen samme dag. I dag når jeg skulle teste motoren igjen så startet den fint, men begynte å gå ujevnt/jage litt. Akkurat som den ikke fikk diesel innimellom. Stoppet motoren og prøvde å starte igjen, og nå får jeg ikke start på den. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Fikk start på den igjen etter mer lufting dra dieselpumpe og dysene. Merkelig at det bare har skjedd. Går ujevnt nå. Får se hva som skjer Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Du skriver at tanken har vært rengjort, kan det være noen slanger etc fra tanken på sugesiden som ikke er helt tett så den suger falsk luft,? vakuum "lekk" kan være noe dritt å finne. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Skal sjekke mer her. Har fått start på den nå, men må bare få den mer stabil. Har kjørt båten i bås og på noen småturer ette filterbytter, så rart at det skulle komme nå. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Noen som vet hvilke symptomer en vil oppleve om fødepumpen begynner å bli dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 (redigert) Kan være en kobling som ikke er 100% tett. Eller en pakning på et nytt filter som ikke ligger helt på plass eller er skadet. Eller det ligger en gammel pakning igjen i tilegg til den nye. Bytter du fødepumpe ser jeg Lancing Marne selger slike for 38£. To typer for 2 og 4 bolter. https://www.lancingmarine.com/price-book/page-18/ Redigert 10.Juni.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Takker @Gudrun Ser at Dieselmann også selger de - https://www.dieselmann.no/matepumpe-perkins-6.354._198p.html Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Var nede og testet båten igjen i dag. Motor startet fint og jeg lot den gå en stund på tomgang i båsen. Satte kursen utover fjorden etterhvert og da begynte den å jage igjen. Fristet til å teste med ny fødepumpe, da jeg ikke har rørt noen andre steder på båten som gjør at den skulle begynt å lekke. Her er pumpen som er på Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Har du sjekka filteret og ventilane i fødepumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 husky dane 85 skrev On 10.6.2022 at 17.34: Har du sjekka filteret og ventilane i fødepumpa? Vis hele sitatet Filter er byttet. Ikke sjekket ventilene i fødepumpen nei. Noe som kan repareres mener du? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 da kan da sikkert dersom da er problemet,me monterte ei elektrisk fra BT og den går framleis. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Har du tukla med det… ja, da er nok problemet der… Rykket tilbake noen steg og byttet filtrene på nytt. Var jo da dette skjedde. Så da oppi lokket på finfilteret at der lå det en pakning gitt. Så når jeg da satte på ny pakning på toppen av filteret så er det dobbelt der. Må ha vært sånn en stund fordi det gamle filteret jeg byttet hadde pakning den og. Men nå etter å ha byttet filteret og satt på nye pakninger igjen med bare ett sett denne gangen, så går den jevnt igjen. 90% sikker på at dette er feilen, men en tur på fjorden vil bekrefte eller avkrefte dette Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Åpner denne her igjen. Skulle starte båten i dag, og fikk ikke start på motoren. Sjekket både grov og finfilter som så bra ut. Byttet finfilteret og luftet systemet. Fikk start igjen nå, men tviler på at filteret var skylden. Hva kan dette være? Hver gang jeg starter motoren etter lengre tid uten bruk, så må den kinnes en del før den starter. Kan fødepumpen lage trøbbelet? Kan ikke se noen lekkasjer i systemet.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Goddis77 skrev On 19.8.2023 at 14.12: Hva kan dette være? Hver gang jeg starter motoren etter lengre tid uten bruk, så må den kinnes en del før den starter. Vis hele sitatet Som jeg nevnte i en annen tråd, jeg har selv byttet fødepumpe etter samme symptomer. Det hjalp litt (tettere ventiler?). Men det var ikke den egentlige feilen, det var en lekkasje hvor det trakk inn luft. Hvis systemet er helt tett, så vil jo dieselen "henge" på undertrykk, og ikke lekke tilbake. Men hvis det er luftbobler som kommer fra sugesiden, så kan den samle seg i finfilteret f.eks. Utgangen fra finfilteret er gjerne ikke helt i toppen , dermed kan et lite luftvolum "leve" der. Når så dieselen siger tilbake vil luftvolumet utvide seg, og det tar tid for fødepumpen å bygge opp trykket. Å skjøte inn en liten bit med gjennomsiktig slange kan avsløre hvor luften kommer fra. I mitt tilfelle var det en stengekran som lakk langs "akslingen" til betjeningsspaken. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Får gå over alt og se om jeg finner noe. Etterstramme slangeklemmer og slikt. Mye nipler på slangene, så ikke lett å bare skjøte på ekstra slange. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Da har jeg strammet de som jeg kan. Strammet lokket og når jeg var i gang. Så da får vi se Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Goddis77 skrev On 19.8.2023 at 15.32: Får gå over alt og se om jeg finner noe. Vis hele sitatet har du manualen?. Er temelig sikker på at det er et filter under lokket som skal rengjøres. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Roger jo skrev On 19.8.2023 at 17.41: har du manualen?. Er temelig sikker på at det er et filter unser lokket som skal rengjøres. Vis hele sitatet På fødepumpen mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 JA løsne på skruen på toppen og under er det et filter. mener den er slik, MEN sjekk manualen din Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Basert på feilen jeg fant ville jeg sjekket denne nøye: Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Kan se om det holder seg stabilt i tiden fremover. Hvis ikke så blir det å forske videre mtp tips fra @Roger jo og @J-Å Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Goddis77 skrev On 19.8.2023 at 17.25: Da har jeg strammet de som jeg kan. Vis hele sitatet Er det dritt i sporet? Du må bruke slike slangeklenner den du har brukt er alt for stor og da er det lett å få feil kilde. Mål diameter på slangene og få rette klemmer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Svart 20.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Kan få byttet de etterhvert Et par vintre siden så tømte jeg dieseltanken helt og rengjorde alt. Var litt grums i bunn, så alt fikk en gjennomgang da. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Hvis du (midertidig) bytter ut siste slangen inn på høytrykkspumpen med en gjennomsiktig en så vil du se om der er luft i systemet. En ting er luft som kommer inn ved filterskift men denne luften får en jo ut ved lufting, langt verre er det med en luftlekkasje der en stadig tilfører mer luft og det kan gi mange merkelige problemer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.