aleksbe Startet 9.Juni.2022 Del på Facebook Startet 9.Juni.2022 (redigert) Hei, Har prøvd meg på ein liknande tråd tidligare, men problemet vedvarer. Prøver igjen med litt bedre beskrivelse av problemet. Har ein Beneteau First 28, der tidligare eigar skar ut glassfiber for større vindu i lugar. På grunn av skrogformen rundt vinduet står dette i spenn. Vinduet, som er av typen med alu list på ut- og innside, har no stor lekkasje. Eg veit ikkje kva tidligare eigar har brukt til tetning, men på den eine sida ser dette ut til og ha fungert greit. For utbetring prøvde eg og fjerne vinduet, fjerne alt gammalt tetningsmiddel, rensa godt og i samråd med byggvarebutikk la eg på godt med Tec7 Roof, og skrudde igjen. Dette skulle eg jo aldri ha gjort for no renn vatnet rett inn. Eg tenker at det burde vore eit tetningsmiddel eller tetningslist som faktisk bygger meir, men kva? Det virkar for meg som om at eg ikkje får skrudd vinduet skikkelig inntil glassfiberen, sjølv om det kom godt med tetningsmasse ut frå lista, og vinduet ligg tett inntil skutesida. Tenker at eg skal ta jobben med og ta ut vindu igjen og gjere alt på ny, kjem nok ikkje unna det. Eg legg ved nokon bilete som kanskje forklarar betre, og er takksam for alle gode råd. Om nokon tenker at dette er feil type vindu på grunn av spennet, er eg og åpen for forslag til skifte av vindustype. Som eksempelvis plexiglass skrudd gjennom glassfiberen? Redigert 9.Juni.2022 av aleksbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Hej Pröva att lägga tätningslist på både in och utsida. Det kan vara glasfibern som är för tunn så skruvarna bottnar. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Ove T skrev 4 minutter siden: Pröva att lägga tätningslist på både in och utsida. Lurt! Det kan godt hende skruene botner ja. Har du forslag til type tetningslist? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Hej Jag har använt självhäftande skumgummilist ca 5 mm tjock och bredd som passar spåret, fick dessa av den som gjorde mina rutor. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 i følge "boat works today" på youtube binder ikke polymerlim og lignende på akryl. Det eneste som binder er silikon og han anbefaler industrisilikon med uvbeskyttelse. Alternativ er gummilist. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 Vanskelig å finne ut hvor sånne vinduer lekker så du må se hvordan vinduet er satt isammen. Tar du av listene på innsiden blir du litt klokere. Glassene sitter i en dobbel gummiprofil som skal tette mot glasset når det blir press fra listene på innsiden. Skjeldent det lekker der men ofte der listene er limt sammen i alle skjøter.(hjørne) Så er det utvendig list mot glassfiber. Der kan det lekke i toppen så lenge det ikke er en fleksibel pakkning mot glassfiber. Kan også lekke fordi utskjæringer for vindu kan være litt stor så det blir liten kant å legge vinduet mot. For full overhaling: Før vinduet løsnes strek med en blyant langs kanten utvendig for å sjekke annleggsflater. Ta ut vinduet å lim opp alle skjøter av dobbel profil list. Vask godt utvendig mellom glass/ gummilist. Tape opp en fuge ned på overgang glass / ramme . Fug deretter med en god tettemasse/lim . Stryk pen med litt såpevann på fingeren å fjern tapen. Dette kan også gjøres oppe på vinduet. Viktig å ta de vertikale også. Dette bør herde til dagen etter før du monterer vinduet igjen. Om det er lite annleggsflate oppe kan det lønne seg å legge noen trefliser imellom utkutt å karm for å heve vindu. Legg buryl pakkning på vinduslist med overlapp. Brangsjen brukte en som var 4x10 mm. Sjekk at pakningen tyter ut alle veier. Om ikke så putt ett eller annet bak lista innvendig å skru til. Eksempel på butyl pakkning Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.