Jump to content

Boyesen reedventil på '99 Evinrude/Johnson 9.9/15 - har det noe for seg? Evt alternativer?

Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, jeg leste om Boyesen reedventiler i en annen tråd her på forumet.

Jeg har en Johnson 9.9 (2takt) fra 1999. Den ble levert fra forhandler med 15hesters forgasser, og jeg har sjekket - den jobben er faktisk gjort - sjekket ved å måle indre diameter. '99modellen mener jeg allerede har forbedret eksosrør som gir noe økt effekt. Men reed-ventilen tipper jeg at de ikke skiftet.

Jeg ser i delekatalogen rundt reed-ventilen (heter butterfly valve i delekatalogen) at selve ventilmaterialet er forskjellig mellom de to motorene. stoppere og alt rundt har samme delenummer.

Jeg tenker det er uansett en god idé å bytte til det 15hesteren skulle hatt. Men hva med Boyesen eller andre merker? Er de enda bedre? Hvis jeg først skal bytte vil jeg jo sette på det beste jeg får tak i - innenfor rimelighetens grenser når det kommer til pris.

Redigert av AMelbye (see edit history)

Det er en med erfaring med boyesen på Yamaha i tråden under. På slutten av tråden.

For noen år siden vurderte jeg å kjøpe boyesen til en 99mod Yamaha 9,9/15. Det ble ikke noe av pga at jeg klarte ikke finne noen som hadde opplevd faktisk effektøkning på samme motor.

@Mort1 Ja, det var den tråden jeg først leste om dette - i går kveld :)

Jeg lurer først og fremst på om noen har erfaring med Boyesen eller andre merker på OMC Evinrude/Johnson

Hvorvidt det funker på yamaha er litt relevant, men ingen sikker indikasjon. Kan hende Yamaha sine er bra nok originalt mens OMC sine ikke er det. Eller omvendt :)

Det er noen vesentlige forskjeller: han i nederste innlegget har sammenliknet boyesen med en reedventil der han selv har bøyd opp stopperene for å matche specs på 15hp. På OMC er stopperen lik på 9.9 og 15hp, mens selve ventilbladet er forskjellig. Dermed mistenker jeg at det er mer å hente på denne motoren.

Redigert av AMelbye (see edit history)
AMelbye skrev 14 minutter siden:

Dermed mistenker jeg at det er mer å hente på denne motoren

Då må du prøve. 

Jeg tror forskjellen mellom originale 15hk reedventiler og boyesen er minimale, men, som sagt jeg har ikke erfaring med boyesen. Min erfaring tilsier at original 15hk er bankers.

Jeg ser også at det finnes et merke som heter CCMS...

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe fler for å sammenlikne, så det blir enten OMC 15hp, Boyesen, eller CCMS som nå dukket opp :)

Jeg leste et sted at boyesen er skjøre og går fort i stykker, mens CCMS gir bedre varighet.

Ja, jeg har søkt, men det var litt lite konkret om akkurat min motor. Men så så jeg ikke gjennom alle sidene med resultater, kan være det ligger noe mer i dypet...

Har CCM på min 80hk.   Syns motoren virker mer lettstartet etter byttet, ellers kan jeg ikke si jeg merket stort

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...