Jump to content

Jeg kappet ny fenderlist for tidlig. Hva kan jeg gjøre?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg fikk i dag hjelp av svoger til å legge på ny fenderlist. Vi "kokte" den i en krabbekoker ca. en time og den ble myk som overkokt spagetti. Det gikk som en lek å legge den på båten (skjønner ikke hva jeg gruet meg sånn til :smiley:) Det ble skikkelig bra, stramt, tight og flott. Jeg er kjempefornøyd. :smiley: Vi justerte ikke bak eller satt på de forkromma endestykkene.

1904513908_nyfenderlistlagtp.jpg.f8deb67028c08e05bd3ca61001e5977f.jpg

Så dro svoger hjem og jeg trodde at når lista hadde kjølt seg ned ville den beholde fasongen. Og det var jo bare tull. Den krympa 10 - 15 cm. Alene har jeg ikke sjans til å dra den på plass igjen. :worry: Jeg vurderer å bruke en varmepistol (FORSIKTIG) for å varme opp listas bakerste del, få hjelp av kona til å strekke den slik at den passer med hullet vi lagde da vi satt i en spiker før trekking rund baut. Så lurer jeg på: Vil denne planen fungere? Hvordan er det best å få på endebeslagene når lista er kuttet?

1805620422_lsnafenderlistbak.jpg.7cc43e833ccd5d06f3e0f7e929f47d7a.jpg

Tar imot alle råd og tips her :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Kan du ikke bare repetere jobben en gang til? Ta av lista, putte den i krabbekokeren og så strekke den på plass igjen sammen med en annen person men fullføre jobben helt med ordentlig festing før du tar pause og lar lista krympe (bli stram).

Varmepistol gir vel mye varme et sted og lite andre steder slik at den kan bli for varm et sted uten at den er varm nok andre steder. Nå har du jo fått på plass krabbekokeren så da er det vel bare å bruke den beste redskapen til jobben fremfor å dille med dårligere alternativer. Husk også at krabbekokeren gir vel maks 100 grader (kokende vann blir ikke varmere uten trykksetting), som fenderlista tydeligvis tåler og som gir nok mykhet. Mens hvor mange grader varmepistolen gir har du ikke like god kontroll på.

19 fot skrev 11 minutter siden:

Kan du ikke bare repetere jobben en gang til? Ta av lista, putte den i krabbekokeren og så strekke den på plass igjen sammen med en annen person men fullføre jobben helt med ordentlig festing før du tar pause og lar lista krympe (bli stram).

Takker for svar :thumbsup: ser nok ut til at det er den løsningen jeg går for også - takker. Får håpe på at det går like bra som første gang :smiley:

mons skrev 9 minutter siden:

Hvis du har tilgang til varmtvannsvasker(steamer) kan du varme hele eller deler av den og strekke den.

Har fortsatt tilgang til krabbekokeren som jeg brukte da jeg la på lista første gang :thumbsup:

Min erfaring fra når en kollega gjorde det samme. Ta den av, opp i krabbekokeren igjen. Merk midtpunktet på fenderlisten sett den på sentrisk (merket) på baugen og så bruker du jekkestropper, en i hver ende av lista og trekker begge ender sammen til du har ca 10 cm overlengde i hver ende og la listen kjøle mens du fortsatt har jekkestroppene i spenn. Slakk så jekkestroppene litt men ikke lenger enn at du er sikker på at endene ikke blir for korte igjen og la det stå slik en stund, gjerne et par døgn slik at lista evt får krympet det den vil. Vi sleit litt i starten med at stroppene skled av lista men satt tre-fire halvstikk og en liten skrutvinge i enden av lista som halvstikka stoppet mot så funket det. Vi var tre mann, to som jekket og en som passet på lista og rettet på den i baugen og langsmed ripa samtidig som vi jekket så likt som vi klarte.

Verd et forsøk, funket for oss.

Mitt problem oppsto da jeg skulle montere endestykkene. Vi hadde gjort som beskrevet i Maritims oppskrift:

"Når du har rukket rundt båten, festes den andre enden midlertidig med å bore hull gjennom fenderlist og flenskant, og stikke gjennom spikeren som et midlertidig feste. Evt. overskytende list som blir igjen, skjæres av.

Fenderlist festes permanent med gjennomgående rustfrie/syrefaste skruer, med forholdsvis store skiver, slik at skrue/mutter ikke trekkes gjennom fenderlisten. Rustfritt/syrefast skjøtebeslag kan benyttes, som en fin overgang, dersom endene på fenderlisten møtes. Rustfrie/syrefaste endebeslag kan benyttes, som en fin avslutning, dersom endene på fenderlisten ikke møtes. (Mot motorbrønn etc.) Det er viktig at beslag festes med skruer gjennom så vel fenderlist som flenskant."

(https://www.maritim.no/monteringstips-fenderlist   punkt 3 og 4 under Montering)

Det var da jeg skar av overskytende list at lista krympa. Jeg forberedt på å varme opp lista på nytt i krabbekokeren og strekke den forsiktig på slik at den blir like stram som den var før jeg skar av overskytende. 

Det er to hull til skruer i hvert endestykke, to hull til skruer. Det jeg lurer på er om det er noen der ute som har en oppskrift på hvordan jeg skal få på endestykkene etter at lista er justert på lengden, - men før den krymper? (Endestykket i blank syrefast skimtes nederst på badeplattformen på bildet, den har 2 synlige hull til skruer.)

Takker for innspill :thumbsup:

Redigert av tom Cognac (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...