Anderk Startet 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2022 Jeg er rådvill her. Motoren har startet tidligere som en klokke. batteriet er fullladet. Når jeg vrir om nøkkelen kommer det ett sikkelig elektrisk knepp og alt er dødt, ingenting fungerer. Tar av polene på batteriet og prøver igjen. Samme skjer.... av og til fungerer trim men den starter ikke. Hva er galt....? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Kan være innvendig tæring og dermed dårlig kontakt i batterikablene. Da kan alt se normalt ut , helt til man prøver å bruke mye strøm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 (redigert) Kan også være dårlig kontakt på ledningene som kommer fra batteriet, men på motorsiden. Rengjør pedantisk alle kontaktpunkter fra batteri til motor: batteripoler, polsko, hovedbryter, og tilkobling på motor, både kabelsko, rele og på motorblokk. Alle kontaktflater må være rene på begge kontaktflater. Jeg pusser rent med finkornet smergel. Trekk deretter til med riktig moment. Kan også være mekanisk eller elektrisk feil på hovedbryter, om du har en slik. Redigert 10.Juni.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Jeg liker å begynne med å utelukke det verste: hvor lenge siden motoren ble brukt? ligger båten på vannet? klarer du å bevege svinghjulet for hånd? Jeg så akkurat en video på youtube om en båtmotor der stempelringene hadde korrodert fast i silyndervegg mens motoren satt på båten som lå på vannet. Det er derfor jeg spør ;) Ellers er det ofte bare startmotor som må smøres opp. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Anderk skrev for 2 timer siden: Når jeg vrir om nøkkelen kommer det ett sikkelig elektrisk knepp og alt er dødt, ingenting fungerer. Tar av polene på batteriet og prøver igjen. Samme skjer.... Kommer det et skikkelig elektrisk kneppnår du vrir om nøkkelen , etter at du har tatt av polskoene. Eller er det meg som misforstår det du skriver? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 TS. skrev On 10.6.2022 at 17.51: Kan også være mekanisk eller elektrisk feil på hovedbryter, om du har en slik. slike hovedstrømbryrere har jeg også erfart kan ryke etter noen år , tæres istykker de også. Ellers gode råd om å sjekke/rengjøre alle kontaktpunkter/kabelsko/batteripoler.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anderk Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Motorren starter og går fint med "nødstart" med snor. Jeg har sjekket kabler, skal nå bytte relee. Men jeg forstår ikke hvorfor det smeller og kortslutter.... og funger igjen når jeg tar av og på polene. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Beskrivelsen din er veldig diffus. Det gjør det vanskelig å komme med råd. Du sier at "det smeller" - begynn med å forklare HVOR det smeller. Startmotor? skringsboks? nøkkelsylinder?? og nå sier du i tillegg at det kortslutter - altså sikringen går? eller er det ikke sikring på kursen? i såfall er du heldig hvis ikke har oppstått brann hverken i kabler eller i batteri. Da står det vel noen svære gnister et eller annet sted - hvor? Det kan hende batteriet ditt er så dårlig at det ikke klarer å trekke motoren rundt selv ved full lading. Prøv med et annet batteri, for eksempel fra en bil eller en annen båt. Men igjen, da skal det komme et klikk, ikke et smell og i hvertfall ikke noen kortslutning. Hvis du virkelig har kortslutning og ikke vet hvor må du gå over alt av kabling. Du vil finne et sted der isolasjonen er slitt bort og kortslutter mot noe i metall eller en annen leding. Sannsynligvis også brennmerker. Kortsutning kan kansje også oppstå i startmotor. Det skal også sies at en elmotor som står stille også oppfører seg som en kortslutning, eller i hvertfall i nærheten av det - om den har korrodert fast eller liknende er kanskje løsningen (som nevnt tidligere) å få smurt den skikkelig opp så den beveger seg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.