Jump to content

Yamaha 50 hk 4 takt 1997 med starter ikke..

Anderk

Recommended Posts

Jeg er rådvill her. Motoren har startet tidligere som en klokke. batteriet er fullladet. Når jeg vrir om nøkkelen kommer det ett sikkelig elektrisk knepp og alt er dødt, ingenting fungerer. Tar av polene på batteriet og prøver igjen. Samme skjer.... av og til fungerer trim men den starter ikke. Hva er galt....?

Kan være innvendig tæring og dermed dårlig kontakt i batterikablene.   Da kan alt se normalt ut , helt til man prøver å bruke mye strøm 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kan også være dårlig kontakt på ledningene som kommer fra batteriet, men på motorsiden. Rengjør pedantisk alle kontaktpunkter fra batteri til motor: batteripoler, polsko, hovedbryter, og tilkobling på motor, både kabelsko, rele og på motorblokk. Alle kontaktflater må være rene på begge kontaktflater. Jeg pusser rent med finkornet smergel. Trekk deretter til med riktig moment. Kan også være mekanisk eller elektrisk feil på hovedbryter, om du har en slik. 

Redigert av TS. (see edit history)

Jeg liker å begynne med å utelukke det verste: hvor lenge siden motoren ble brukt? ligger båten på vannet? klarer du å bevege svinghjulet for hånd?

Jeg så akkurat en video på youtube om en båtmotor der stempelringene hadde korrodert fast i silyndervegg mens motoren satt på båten som lå på vannet. Det er derfor jeg spør ;)

Ellers er det ofte bare startmotor som må smøres opp.

Anderk skrev for 2 timer siden:

Når jeg vrir om nøkkelen kommer det ett sikkelig elektrisk knepp og alt er dødt, ingenting fungerer. Tar av polene på batteriet og prøver igjen. Samme skjer....

Kommer det et skikkelig elektrisk kneppnår du vrir om nøkkelen , etter at du har tatt av polskoene. Eller er det meg som misforstår det du skriver?

TS. skrev On 10.6.2022 at 17.51:

Kan også være mekanisk eller elektrisk feil på hovedbryter, om du har en slik. 

slike hovedstrømbryrere har jeg også erfart kan ryke etter noen år , tæres istykker de også. 

Ellers gode råd om å sjekke/rengjøre alle kontaktpunkter/kabelsko/batteripoler..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Beskrivelsen din er veldig diffus. Det gjør det vanskelig å komme med råd.

Du sier at "det smeller" - begynn med å forklare HVOR det smeller. Startmotor? skringsboks? nøkkelsylinder??

og nå sier du i tillegg at det kortslutter - altså sikringen går? eller er det ikke sikring på kursen? i såfall er du heldig hvis ikke har oppstått brann hverken i kabler eller i batteri. Da står det vel noen svære gnister et eller annet sted - hvor?

Det kan hende batteriet ditt er så dårlig at det ikke klarer å trekke motoren rundt selv ved full lading. Prøv med et annet batteri, for eksempel fra en bil eller en annen båt. Men igjen, da skal det komme et klikk, ikke et smell og i hvertfall ikke noen kortslutning. Hvis du virkelig har kortslutning og ikke vet hvor må du gå over alt av kabling. Du vil finne et sted der isolasjonen er slitt bort og kortslutter mot noe i metall eller en annen leding. Sannsynligvis også brennmerker. Kortsutning kan kansje også oppstå i startmotor. Det skal også sies at en elmotor som står stille også oppfører seg som en kortslutning, eller i hvertfall i nærheten av det - om den har korrodert fast eller liknende er kanskje løsningen (som nevnt tidligere) å få smurt den skikkelig opp så den beveger seg igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...