Jump to content

Tips tips å lage fotlist i teak?

Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Jeg skal lage fotlist i teak til min lille A55 seilbåt, for å erstatte teak-list som var der fra før. Listene er 23mm brede nede og 13mm oppe opprinnelig, 19 mm høye, rette på innsiden og skrår innover fra utsiden av fotlisten. To lister på hver side på circa 2 meter. Det er ikke lett å få tak i materialer, nærmeste jeg ser at jeg kommer med akseptabel pengebruk er Biltema sine lister. Men de er ikke høye nok, så da må jeg laminere og så sage ut til jeg får profilen jeg ønsker . Listene må selvsagt ha bue som følger skroget, og det vil vel neppe fungere  å bøye disse etter at jeg har laminert de, ihvertfall hvis jeg bruker epoxy. Noen som har erfaring eller tilps til hvordan jeg kan gå fram her? Eller bør jeg bare krype til korset og få de laget profesjonelt i ett styke?

Et par bilder fra en annen båt som viser profilen på listene samt plassering på båt:

No description available.

No description available.

Guest Thostr
1 hour ago, Sjøvind said:

Prøve å få tak i en gammel dørkarm?

Har prøvd å skaffe meg en gammel teak-seng med heltre-sider. Jeg har møtt på følgende utfordring: selgeren ville ikke høre snakk om å selge til meg siden jeg var så uheldig å si at det var til et båtprosjekt. "Altfor fin seng til det"! :-D Gjør ikke den tabben igjen...

Thostr skrev 23 minutter siden:

Har prøvd å skaffe meg en gammel teak-seng med heltre-sider. Jeg har møtt på følgende utfordring: selgeren ville ikke høre snakk om å selge til meg siden jeg var så uheldig å si at det var til et båtprosjekt. "Altfor fin seng til det"! :-D Gjør ikke den tabben igjen...

Hvis den ikke er solgt kan du be en kamerat om å kjøpe senga.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...