Jump to content

Plassering av sinkanoder 2007 Suzuki DF140


forskern

Recommended Posts

Har noen av dere denne motoren og kan veilede meg litt i plassering av sinkanodene? Noen av dem var greide slik som denne som ble skrudd fast under  motorfestet på utsiden av akterspeilet.

1326676252_Sinkanodetransom.jpg.1ec6cbb1d9e407b306d10b735a11c38e.jpg

 

Også denne på UV huset var grei å plassere:

647675809_Sinkanodeuvgir.jpg.4778eec2f074db9ae8a423fc5602a9ed.jpg

 

Men så begynte det å dra seg til. Da jeg bestilte sink hos Suzuki-forhandleren så fulgte det med fire små runde sinkanoder og to pakninger (se under).

461656764_Nysinkanodeblokk.jpg.1df8639ce53701c39cae6e1912b2c78a.jpg

 

128446571_Pakningforsinkanodeblokk.jpg.c7d57ad9d8e960211edb44453a9be657.jpg

 

I blokka er det to sinkanoder som er skrudd fast i en hylse.

715786136_Festeforsinkanodepablokk.jpg.bbc98ef6906a0e3a75825bccda63e817.jpg

 

238416030_Sinkanodertilblokk.jpg.7f2c998e71ffdb8db61897aab75f94fc.jpg

 

Og så begynner problemene:

1. Jeg har ikke nubbesjanse til å løsne skruen som holder fast sinkanoden som skal sitte i motoren.  En 8mm ringnøkkel glipper. En 7mm blir for liten. Tommer????? Uansett så er sinktykkelsen på den originale sinkanoden i blokka mye tykkere enn den jeg fikk utlevert. Og det var ingen pakning mellom sinkholderen og blokken da jeg demonterte den. Det ser også ut til at pakningen skal på et annet sted ettersom pakningen har plass til to styrepinner eller skruer. Jeg legger ved kvittering for kjøpet også hvis det skulle hjelpe.

 

Altså: Utlevert 4 små runde anoder hvorav jeg maks klarer å få plassert to (i blokka, og da vil de være tynnere enn de originale). Har skal de to siste??

Kvittering sinkanoder.jpg

Link to post

Ringnøkkel? Du må nok bruke en sekskant pipe. Det er ikke tommer.

Men de internanodene må naturligvis ha samme størrelse/fasong som originalt vil jeg tro. Hvis de da ikke har endret designet i det siste.

De blokkanodene med nr. 55321-87J00 skal se ut som de originale såvidt jeg kan se ut fra linken under.

Står det nummeret på posene?

Og de pakningene er såvidt jeg kan se bl.a. til DF50 og div. eldre 2-taktere. Så den kan nok være feil. Men bl.a. nyere DF140A har visstnok et par slike pakninger, se bildet under. Så det må sjekkes nærmere. Da skal det være 4 eller 5 stk små anoder. Tidlige modeller (rundt 2003) har visstnok kun 2 anoder og da med to skruer og en slik pakning.

Bildet ditt viser ikke alt.

 

https://www.eurofritid.no/anoder/suzuki/zink/blokkanode-df4-300-zink-55321-87j00

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/947215-suzuki-owners-change-those-internal-anodes.html

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/466330-suzuki-df140-block-anodes.html

 

df140anodes.jpg.e3319e6f7eb4d585d253b12cf94c2f5a.jpg

 

df140anoder2.jpg.05afb24bf00109f87d091fca1966ad5e.jpg

 

df140anoder.jpg.b7fd3941a7704dbc2c5ec56b1489839d.jpg

 

 

2015-modell

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min 2012-modell (som det er bilde av nest øverst i Teerex' innlegg, med hvit ring rundt fire anoder) har de fire anodene der, og de satt godt den første gangen. Men det er ikke noe tommestørrelse, så vidt jeg kan huske. Det beste er nok å kappe bort de hevede kantene og sette hodet på skruen fast i skrustikka. Da bør du kunne få nok moment ved å vri på selve huset. En annen variant blir jo å kappe bort hele anoden med en Dremel og så gå på med en god pipe som kommer godt nedpå.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Kallethekid skrev for 9 timer siden:

Er du sikker på at de anodene som satt der fra før er riktige? Kan en tidligere eier ha montert feil?

 

De skal nok se slik ut ja

 

suzukianodes.JPG.1dc17887dd873d4417b70f52506dd5df.JPG

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...