Jump to content

Vindusviskere - Kobling

båtpaulsen

Recommended Posts

Hei, skal montere et par vindusviskere fra Biltema. Har en annen båt som er koblet slik: 

Fra nederst: +, - og S

1272543A-85A7-4541-9978-59B79D7987DC.jpeg.34426c7f40f39a26cff2138a362506b9.jpeg

Skal koble to sammen. Er det noen som har bilder og/eller erfaringer med det?

Biltema viskere jeg har kjøpt: 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/vindusvisker/vindusvisker-marin-12-v-2000017701

Redigert av båtpaulsen (see edit history)

Skal du ha to viskere på den samme bryteren må du til med en diode, ellers vil den ene holde den andre igang selv om du slår av bryteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg regner med det er slik:

+ er 12v til selvparkering

- er 12v negativ / jord

S er 12v fra bryter (Switch)

Det ser ut som + og S er koblet sammen. Det betyr at vinduspusseren har selvparkering, men det er koblet slik at den ikke brukes.

Hvis du googler "marine wiper motor wiring diagram" (gå rett til "bilder") så får du en del skjemaer, også diodeløsningen til Lars.

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Skal du ha to viskere på den samme bryteren må du til med en diode, ellers vil den ene holde den andre igang selv om du slår av bryteren.

Det opplevde jeg da jeg monterte en ekstra visker på forrige båt. Viskerne gikk helt til begge var i park stilling samtidig, og det kunne lett ta et par minutter...:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...