Jump to content

Båtfrakt. Fagerstrand-Strømmen

Nybrott

Recommended Posts

Hei båtfolk. Jeg har kjøpt en Joda 7500 som står bak huset til selger på Fagerstrand. Problemet er at jeg ikke får noen kranbil til å hente den og frakte den til Strømmen. Den ble satt der den står for 5 år siden av en kranbil som ikke var stor nok til å frakte den lovlig på vei. Har prøvd i langt tid nå å få noen til å få kjørt den ut fra der den står. Uten hell. Kjenner dere til noen som kan ta på seg oppdraget?  Hadde satt stor pris på alle tips om løsning.

Nybrott skrev for 6 timer siden:

Hei båtfolk. Jeg har kjøpt en Joda 7500 som står bak huset til selger på Fagerstrand. Problemet er at jeg ikke får noen kranbil til å hente den og frakte den til Strømmen. Den ble satt der den står for 5 år siden av en kranbil som ikke var stor nok til å frakte den lovlig på vei. Har prøvd i langt tid nå å få noen til å få kjørt den ut fra der den står. Uten hell. Kjenner dere til noen som kan ta på seg oppdraget?  Hadde satt stor pris på alle tips om løsning.

Jeg tror sjansen for gode svar er større hvis du forteller omtrent hvor tung en Joda 7500 er og hvor langt den står fra der kranbil kan komme til (sikkert mange som klarer vekta, men ikke å løfte veldig langt unna). Det kan også være av betydning om det er stabil grunn eller løsmasser og vinglete steinblokker, for en kranbil må ha ut støttebeina for å få til et stødig løft. Og hvis det er veier med aksellastrestriksjoner så kan det jo lett bli til at den kraftige kranbilen som fint klarer å få med seg båten ikke får lov til å kjøre strekningen, og da er man like langt.

Annen viktig info kan være hvor Fagerstrand og Strømmen er, enten ved et kart eller ved beskrivelse. Ser ut til at Fagerstrand er ca vestligste punkt på Nesodden, mens Strømmen finnes ganske mange steder i Norge. Om kranbilfirmaene har fått samme gjetteleken om hva oppdraget egentlig går ut på så kan det være årsaken til at ingen kommer og tar oppdraget. For hvis man skal bruke like mye tid på å finne ut hva ditt oppdrag går ut på for å gi pris som man kan bruke på å fullføre et annet oppdrag og helt  sikkert få betaling, da ville hvertfall jeg foretrukket den jobben som gir betaling.

Båten er 25 fot. 2,8 bred og 2,84 høy. Veier 2200kg. Bildet viser innkjørsel til der den står. Fra enden du ser på bildet står båten 10 meter rundt svingen på høyre hånd. Andre bildet viser smaleste punktet på veien. Fra dette punktet er det litt i overkant av 10 meter til båten. Det skal gå helt greit å kjøre helt frem til båten. Legger også med et oversiktsbilde som viser hvor båten ligger. (Litt rot med plassering av bilder)9150EBDD-01B3-4226-A2CC-7A44B34958BF.jpeg.1ff4f9ab2d7ba53f2e18307d5679f71a.jpegOg ja, det er Fagerveien på Fagerstrand  Nesodden kommune til 2010 strømmen. Veien er bygget opp med pukk fra utsprengt kjeller hos selger. Hard nok for kranbilen som satte båten der. Takk for tilbakemeldingen?E9B61378-FBA4-42C7-94BA-64D3389FFB2C.jpeg.5b18ca1b3a863904a96fba91775011a4.jpegB6C5120B-1C4E-40D2-A5FE-D620AA76CA92.jpeg.6a7c1662a52969107e8539204337383f.jpeg

Redigert av Nybrott (see edit history)

Forsto ikke denne posten, men forstår den litt bedre nå. Du skal ha en stor bil inn på en liten amatørbygd vei med jord. Ikke lett, og forstår at mange ikke vil ta på seg den jobben. Fant oppgitt vekt til 2,2 tonn på nett. En må regne med at båten i dag med utstyr nok veier en god del mer.

Kanskje du kan finne noen som kan ta denne jobben når rushet med å sette ut båter er ferdig, men håper du la dette inn i budsjettet når du kjøpte båten, det kan fort koste noen kroner.

Jeg ville tatt kontakt med de lokale byggevarefolkene og forklart problemet.

Om de ikke tar oppdraget selv, så kjenner de kanskje noen, eller en av gutta kan ta det på kveldstid.

https://www.gulbjornrud.no/

Ligger på Fagerstrand men ellers vet jeg lite.

https://tangentrelast.no/

Ligger på 20min unna på Nesoddtangen.

De har flere biler med kran og er vant til å levere tunge ting på trange bratte steder.

Jeg ser at de skryter spesielt av den nye bilen som både kompakt og sterk med 19m kran.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Båten er 25 fot. 2,8 bred og 2,84 høy. Veier 2200kg. Bildet viser innkjørsel til der den står. Fra enden du ser på bildet står båten 10 meter rundt svingen på høyre hånd. Andre bildet viser smaleste punktet på veien. Fra dette punktet er det litt i overkant av 10 meter til båten. Det skal gå helt greit å kjøre helt frem til båten. Legger også med et oversiktsbilde som viser hvor båten ligger. (Litt rot med plassering av bilder)9150EBDD-01B3-4226-A2CC-7A44B34958BF.jpeg.1ff4f9ab2d7ba53f2e18307d5679f71a.jpegOg ja, det er Fagerveien på Fagerstrand  Nesodden kommune til 2010 strømmen. Veien er bygget opp med pukk fra utsprengt kjeller hos selger. Hard nok for kranbilen som satte båten der. Takk for tilbakemeldingen?

Eriksen kran har vært der. Ga beskjed om at de

var for tunge og brede. Jeg har ryddet så det skal være bredt nok nå. Tangen trelast og Gulbjørnrud kunne ikke hjelpe. Fikk tips til andre de trodde kunne hjelpe, men de kunne heller ikke. 

E9B61378-FBA4-42C7-94BA-64D3389FFB2C.jpeg.5b18ca1b3a863904a96fba91775011a4.jpegB6C5120B-1C4E-40D2-A5FE-D620AA76CA92.jpeg.6a7c1662a52969107e8539204337383f.jpeg

Nei da så.

Men hva i allverden for en bil var det som satte den der i sin tid da? Et unikum som ikke finnes flere av i landet?

Kanskje du kan finne noen med en skogsmaskin / lassbærer, så spiller det ingen rolle om det er vei i det hele tatt :-J

Evt. kan den tas ut over jordet når det er frost i bakken.

Den billigste løsningen her, tenker jeg må være å dra/ flytte båten over på en stor henger og kjøre den selv, hvertfall ut av området. Det som må til er noen kompiser, et par jekker, noe treverk og stropper, 3500 kg båthenger og en voksen pick up, landcruiser, Range Rover eller noe slikt.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

Den billigste løsningen her, tenker jeg må være å dra/ flytte båten over på en stor henger og kjøre den selv, hvertfall ut av området. Det som må til er noen kompiser, et par jekker, noe treverk og stropper, 3500 kg båthenger og en voksen pick up, landcruiser, Range Rover eller noe slikt.

Tenkte det samme, en traktor vil vel også klare jobben.

Kallethekid skrev Just now:

å dra/ flytte båten over på en stor henger

Ja, var inne på det jeg og, men er det noen som har erfaring med slikt?

Å flytte 2 tonn båt med plank og jekk høres ikke helt ufarlig ut. Kommer veldig an på om båten må flyttes sidelengs, eller om det er mulig å "lure på plass" hengeren under båten der den står. Vet at det finnes diverse på Youtube om den typen manøver.

Lastet for noen år siden en 24 fots plastsnekke på en henger alene. Brukte 2 jekker for å heve baugen på båten, og vinsjen på hengeren med lastestropper rundt båten ved propellen. Hadde gode støtter på båten slik at den ikke veltet. Bilen med hengeren koblet til sto i fri slik at jeg dro hengeren under båten, og ikke båten på hengeren. Leide den gangen en stor henger med selvregulerende vugge, gikk helt fint uten noe problem. 

Båten har sin faste plass i hagen.......

Nybrott skrev On 14.6.2022 at 9.17:

Veien er bygget opp med pukk fra utsprengt kjeller hos selger. Hard nok for kranbilen som satte båten der. Takk for tilbakemeldingen?E9B61378-FBA4-42C7-94BA-64D3389FFB2C.jpeg.5b18ca1b3a863904a96fba91775011a4.jpegB6C5120B-1C4E-40D2-A5FE-D620AA76CA92.jpeg.6a7c1662a52969107e8539204337383f.jpeg

Etter å ha sett bildene skjønner jeg enda bedre at det er vanskelig å få et transportfirma til å dra dit med lastebil med kran. Legg merke til nederste bilde, venstre hjulspor ser ut til å ha blitt formet ganske mye av en enkelt bil, noe som betyr at bakken gir etter endel når en lastebil på ca 15 tonn skal kjøre gjennom der, noe som øker faren for fastkjøring (og mye tidsbruk som er kostbart).

Vi hadde for en tid siden en lastebil med kran inne på en plen og den hadde tandemboggi (drift på begge bakakslene) og det var omtrent flatt, men den ble stående å spinne. Vi lempet grus under hjula, men det var ikke nok. Jeg nevnte for sjåføren at det kanskje ble litt lettere hvis han la krana bakover for å få mer vekt bak, og da han gjorde det så kom han seg løs og til fast grunn. Hvis man derimot med en 2,8 meter høy båt bakpå skal legge krana bakover så må den være veldig høyt oppe så det blir høyt tyngdepunkt på en vei som ser ut til å ha noe sidehelning, og det er ingen god kombinasjon.

Mange lastebiler for båt-transport har bare drift på en aksel, også er de fremtunge pga kran foran, da har de lett for å sette seg fast på løst underlag.

At  en lastebil har vært der betyr ikke at det nødvendigvis er like greit nå. Du skriver ikke noe om hva slags føre den ble levert på. Perfekt føre er vinterstid med frossen (hard) grunn, men ikke snø. På sånt føre har jeg kjørt opp bakker på plen med tohjulsdrevet gaffeltruck uten last frempå og med bittesmå hjul med minimalt med dekkmønster, det gikk helt fint. Siden har jeg kjørt samme sted med firehjulsdrevet terreng-gaffeltruck med nye dekk med godt mønster som minner om traktormønster, og hvor dekkene er dobbelt så store og dobbelt så brede, men da var det i grenseland for å komme seg opp samme gressbakken, rett og slett fordi underlaget var blitt bløtere og sleipere. Det er ike hver vinter man har slikt fint føre, for ofte blir det snø og is og dermed glatt.

Angående pukk som stabiliserer grunnen så husk at den etterhvert siger ned i grunnen (slik det ser ut som om den har gjort på bildene) og mister mye av bæreevnen. Jeg har selv kjørt lastebil i en innkjørsel der det før var pukket opp veldig godt med et eller to lass grus på et lite areal, men som etterhvert hadde sunket ned i bakken. Der laget hjula dype spor og jeg sank nedi til felgkanten på forhjula på lastebilen. Men siden det var utforbakke så kom jeg meg ut derfra (hadde litt fart da jeg rygget opp, også var det ikke så oppkjørt da).

Det ser også trangt ut mellom trærne. Har du 3 meters bredde i 2-3 meters høyde slik at lastebilen (som er 3 meter bred fra speil til speil) kan komme seg greit frem uten å trøkke speila gjennom vegetasjonen? Jeg ar selv vært med og hjulpet til på uttransportering av to tømmmerstokker (til skipsbygging) fra skogen og ut til bilvei. Der ble det brukt traktorer og der gikk det med et speil på turen gjennom vegetasjonen.

Hebbe skrev for 11 timer siden:

Lastet for noen år siden en 24 fots plastsnekke på en henger alene. Brukte 2 jekker for å heve baugen på båten, og vinsjen på hengeren med lastestropper rundt båten ved propellen. Hadde gode støtter på båten slik at den ikke veltet. Bilen med hengeren koblet til sto i fri slik at jeg dro hengeren under båten, og ikke båten på hengeren. Leide den gangen en stor henger med selvregulerende vugge, gikk helt fint uten noe problem. 

Det er en sånn løsning jeg ser for meg som de beste i trådstarters tilfelle med en smal og dårlig vei inn dit. Har man (som en annen nevnte) en litt stor firehjulsdrevet pickup (gjerne med litt vekt på planet) til å trekke så har man endel trekkraft, og så kan man hvis nødvendig hjelpe til med flere biler eller rett og slett sette en vinsj til den tette skauen. En sånn løsning vil ta litt tid, men man slipper å betale en høy timepris og bruke masse tid på anbud osv.

Viktig med gode støtter sideveis og også huske på at de må korrigeres mange ganger underveis fordi båten beveger seg og sidestøtte er viktig.

Jeg har selv gjort noe lignende (men lettere) da jeg bunnstoffet min 8-900 kg tunge 19-foter. Jeg lot hengeren ære på bilen og vinsjet båten bakover og baugen ned så jeg får den langt bak på hengeren uten å miste høyde bak (har ekstra vinsj til dette). Så satte jeg en pallestabel under hvert hjørne bak, så ca 20x20 cm støttet under båten (ikke for mye da den skal stoffes), så slapp jeg ut fra ekstravinsjen så bakenden la seg på pallene og deretter slakket jeg litt på hovedvinsjen (som er sikring mot at båten ruller fort og langt bakover) og kjørte så 10-20 m frem før jeg slakket opp litt på vinsjen igjen og kjørte litt frem og gjentok dette mange ganger til baugen begynte å senke seg litt. Da satt jeg en bukk under baugen (stående på ei plate for ekstra stabilitet) og så la baugen seg ned på denne bukken og ble stående på to pallestabler i hjørnene bak og en bukk (sånn som man bruker under bilen) foran. Motsatt prosess for å få den opp på henger, og det ar vel gjort på 15-30 minutter vil jeg anta å få den opp på henger. Tok forsiktig på det siste av bunnstoff mens båten var på henger eller delvis oppå.

Om båten står på bakken så må den litt opp, men det er jo ikke verre enn at det blir litt jekking i tillegg.

Trådstarter har ikke skrevet noe om hvor god plass det er foran båten med tanke på å sette henger og gjerne bil i rett linje foran. Alternativt kan man jo svinge/dra den ut til siden (trær gir feste for jekketalje med kjetting) så man kommer ut på veien.

Mange forslag her nå. Hva med å leie inn en lokal entreprenør med gravemaskin som belter inn først. Deretter kan den løfte opp båten opp på en båthenger bak en 4-hjuls trekker. Setter denne seg fast kan sikkert gravemaskinen hjelpe til på noe vis.

Eneste er om det er greit å få løftet opp med skuffen og med stropper som kan fordele vekta og uten at det glipper.

Tusen takk for engasjementet folkens. Har et kranfirma med en mindre kranbil som har sagt de skal se på jobben i løpet av et par dager. Håper det ordner seg. Hvis ikke tror jeg forslaget om gravemaskin som får satt den på henger er et alternativ. Får se på det til helgen hvis det ikke har løst seg. 

Oppdatering. Selger av båten ga nå beskjed om at en bekjent av han hadde vært å sett på båten. Han eier en mindre kranbil og ga beskjed om at han ville hente båten og sette den oppe på parkeringsplassen til uka. Krysser fingrene for at det ordner seg??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...