19 fot
Hvor mye betalte du for båten og hvor mye vil du si den er verdt for deg når den står der du skal ha den?
Om det er en virkelig flott og verdifull båt så kan det jo være verdt å bruke endel tid og penger på kranbil elelr lignende, men hvis du kjøpte den for 1000 kr og den er verdt 2000 kr hjemme hos deg så blir det jo litt dumt å bruke feks 10.000 kr på kranbil hjem.
Er det en båt med lav verdi og høy kostnad til frakt så kan det hende det er billigere å kappe den i småbiter på stedet og kjøre den på personbilhenger bit for bit til avfallsmottaket. Eller få gitt den bort til andre mot henting (hvis dette er mulig i forhold til avtalen med selger av båten, det kan jo hende du fortsatt blir stående som ansvarlig for fjerning om det er en ny optimist som går på denne saken uten å finne løsningen).
Men mest naturlige ville vel vært det både jeg og andre har foreslått med å prøve å få den over på en henger med enkle og billige midler (jekk og andre støtter).
Her virker det som om du legger ned en voldsom innsats i finne et kranfirma som kan få en stor bil inn på en liten veio g at du da også bruker opp mye av andres tid når de i tur og orden skal dra dit for å gi tilbud på en jobb som sannsynligvis ikke blir noe av.
Hvordan er avtalen din med alle disse kranbilfolka som bruker mye tid på dette prosjektet for så å finne ut at enten plassen er for trang for den store bilen eller krana på den lille bilen for svak?
Og hva er avtalen din i forhold til den som eier eiendommen båten står på. Har du en tidsfrist å forholde deg til og hva er konsekvensen av å bryte denne? Selger har sikkert solgt båten for å få frigjort plassen den står på og da er det jo litt dumt om båten fortsatt blir stående.
Hva med å poste noen nærbilder av hvordan det ser ut foran båten så man får et inntrykk av hvor lett eller vanskelig det er å få lirket på plass en henger foran båten. Mange (inkludert meg selv) har da tatt båter opp på henger fra bakken og det er ikke så ekstremt vanskelig og ikke noe som krever enorme og dyre kraner heller. Nå veier riktignok min båt bare litt under halvparten av din båt, men det var jo ikke akkurat neon vanskelig jobb når den bare skal rulles (vinsjes) opp på hengeren (med forsvarlig sidestøtte selvfølgelig) og man ikke trenger å løfte hele båten opp i lufta på en gang for å få det til.
Basert på informasjonen jeg har sett her i tråden så får jeg inntrykk av at det store problemet er at du satser på å få inn store maskiner som er både brede og tunge (og dyre) på en vei som ikke er egnet for det, for å utføre et løft du ikke trenger å utføre da oppgaven egentlig bare er å få båten opp på en båthenger og kjøre avgårde dit du skal.