Jump to content

Båtfrakt. Fagerstrand-Strømmen

Nybrott

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Oppdatering. Kranbilen selger ordnet fikk kjørt frem til båten, men kranen greide ikke å løfte båten. Så da er jeg like langt….  Kontaktet Roar Wilhelmsen. De skulle se på det i dag. De regnet med å kunne ta det med en mobilkran. Men ikke hørt noe. Får kontakte de i morgen. 

Hvor mye betalte du for båten og hvor mye vil du si den er verdt for deg når den står der du skal ha den?

Om det er en virkelig flott og verdifull båt så kan det jo være verdt å bruke endel tid og penger på kranbil elelr lignende, men hvis du kjøpte den for 1000 kr og den er verdt 2000 kr hjemme hos deg så blir det jo litt dumt å bruke feks 10.000 kr på kranbil hjem.

Er det en båt med lav verdi og høy kostnad til frakt så kan det hende det er billigere å kappe den i småbiter på stedet og kjøre den på personbilhenger bit for bit til avfallsmottaket. Eller få gitt den bort til andre mot henting (hvis dette er mulig i forhold til avtalen med selger av båten, det kan jo hende du fortsatt blir stående som ansvarlig for fjerning om det er en ny optimist som går på denne saken uten å finne løsningen).

Men mest naturlige ville vel vært det både jeg og andre har foreslått med å prøve å få den over på en henger med enkle og billige midler (jekk og andre støtter).

Her virker det som om du legger ned en voldsom innsats i  finne et kranfirma som kan få en stor bil inn på en liten veio g at du da også bruker opp mye av andres tid når de i tur og orden skal dra dit for å gi tilbud på en jobb som sannsynligvis ikke blir noe av.

Hvordan er avtalen din med alle disse kranbilfolka som bruker mye tid på dette prosjektet for så å finne ut at enten plassen er for trang for den store bilen eller krana på den lille bilen for svak?

Og hva er avtalen din i forhold til den som eier eiendommen båten står på. Har du en tidsfrist å forholde deg til og hva er konsekvensen av å bryte denne? Selger har sikkert solgt båten for å få frigjort plassen den står på og da er det jo litt dumt om båten fortsatt blir stående.

Hva med å poste noen nærbilder av hvordan det ser ut foran båten så man får et inntrykk av hvor lett eller vanskelig det er å få lirket på plass en henger foran båten. Mange (inkludert meg selv) har da tatt båter opp på henger fra bakken og det er ikke så ekstremt vanskelig og ikke noe som krever enorme og dyre kraner heller. Nå veier riktignok min båt bare litt under halvparten av din båt, men det var jo ikke akkurat neon vanskelig jobb når den bare skal rulles (vinsjes) opp på hengeren (med forsvarlig sidestøtte selvfølgelig) og man ikke trenger å løfte hele båten opp i lufta på en gang for å få det til.

Basert på informasjonen jeg har sett her i tråden så får jeg inntrykk av at det store problemet er at du satser på å få inn store maskiner som er både brede og tunge (og dyre) på en vei som ikke er egnet for det, for å utføre et løft du ikke trenger å utføre da oppgaven egentlig bare er å få båten opp på en båthenger og kjøre avgårde dit du skal.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Veldig mange spørsmål her. @19 fot. Jeg regner det som selvsagt at bileier klarer å ta seg betalt for jobben de gjør. Og at trådstarter til slutt klarer å få tak i en bil som både kommer til og klarer å løfte. De er ikke så vanskelig dette her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er ingen dyr båt. Men betalte 65.000, så ikke aktuelt å skrote den. Når det kommer til samvittigheten ovenfor selger tar jeg det helt med ro. Når jeg kjøpte båten stilte jeg spørsmål ved om det gikk greit å få fraktet den bort fra der den stod. Selger ga da beskjed om at han skulle stå for flyttingen opp til parkeringsplassen. Dette har han ikke ordnet. Og ikke er det veldig enkelt å kommunisere med han lengre heller. Jeg har nå vært i kontakt med mange forskjellige aktører, uten hell. En av de ønsket 600 kr for å komme å se, og det betalte jeg gladelig. Andre har ikke bedt om oppgjør. Greit nok. 
som fersk båteier er jeg skeptisk til å få flyttet en stor og tung båt over fra krybbe til henger. Legger ved bilder(dessverre gir de litt dårlig oversikt) som viser at jeg først må vri båten frem til veien. Stående på en krybbe som har hatt 5 år på å synke ned i bakken. men alt er bedre en en båt som ligger på land. Mener helt klart dette er en vesentlig mangel og at jeg således kan heve kjøpet, men det er også en prosess jeg ikke ønsker  verken for meg eller selger. Eneste dette så langt har lært meg er at dette ikke er enkelt?

D0158DEB-00CC-42C7-83AB-8E99BF75B0E8.jpeg

9A187C67-3D9E-4EF1-A4E7-E4963CF28EB7.jpeg

853D17EC-7A33-4ABD-A50D-6916DF1480E3.jpeg

Redigert av Nybrott (see edit history)

maybe you can translate this to understand easier. ive been in the removal business for 30 years (people moving house) and in the years ive come across many difficult things we have had to move (the old red telephone boxes in England was often an obsticle or the flygels up to the fifth floor for example) what i would think about doing here is get a flat large trailer (with 4 wheels able to take the weight) i would clear away the wood strutts in the middle of the boat and reverse the trailer underneath (coming directly under the middle of the boat, i would then use a jack to lift the front of the boat take away the wood and gently lower onto the trailer using wood and whatever you can to stabilize the boat then i would do the same to the stern, strap the boat to the trailer and use as many people as you can to hold onto the boat and you gently pull forward hopefully having enough room to get it out onto the road and also be able to remove both the car and trailer from under it after you have done reverse procedure to put the boat back on its wood, then bring in the boat trailer reversing under so far and lifting with jacks as you go along to get the boat onto the boat trailer, finally on driving out to the car park if you have trouble pulling out have a tow rope to attach to another car to help get everything out onto the road, that is what i would be thinking of when i went to have a look at how it could be done, you can rent a flat bed trailer for about 500kr maybe a little more, many friends, someone to organize and have a boat trailer, you will come across hurdles but it can be done :) the pictures are just some of our ways and means to get things done

20140821_110732.jpg

12072012309.jpg

12072012326.jpg

IMG_5310.jpg

van.jpg

Da var båten flyttet. Båt og maskintransport AS ordnet det. Må si jeg er mektig imponert over sjåføren Lars Iver. Det var en mann som ikke gir seg før jobben er gjort. Mektig imponert. Og tusen takk til dere alle som kom med tips og deres erfaring?

C0CEABFA-0F77-440C-8D2A-5E2FB03B27DB.jpeg

FE982DFA-AF51-492C-B96D-38D4BC70CB43.jpeg

3529D36C-E5EA-4F49-86C5-A30747E603B0.jpeg

Så bra det ordnet seg! Jeg regnet med at rett mann til jobben ville dukke opp til slutt, og det gjorde han heldigvis. Så nå gjelder det bare å nyte sommeren i ny båt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Nybrott skrev for 14 timer siden:

Da var båten flyttet. Båt og maskintransport AS ordnet det. Må si jeg er mektig imponert over sjåføren Lars Iver. Det var en mann som ikke gir seg før jobben er gjort. Mektig imponert. Og tusen takk til dere alle som kom med tips og deres erfaring?

Fint at det ordnet seg etterhvert og at båten nå er der den hører hjemme, på vannet.

Men ut ifra beskrivelsen og bildene så ser det ut til at det stemte at det var litt krevende kjøreforhold ut dit hvor steinmassene nok ikke gav så mye bæring lenger og hvor bilen da synker nedi og spinner endel. Så ikke helt overraskende at det var vanskelig å finne noen til å gjøre jobben og at det høres ut som en krevende jobb for han som til slutt tok den.

Hvor mye kostet det å få flyttet båten?

Tok han jobben på timespris eller fastpris?

Var det du eller selger av båten som tok regninga?

Takk for alle tilbakemeldinger. Ja, det var krevende forhold. Sjåføren sa det gikk fordi det var hard under all leiren. De tok timespris. 1625 i timen. 4 timer så 6500. Meget bra pris. Ga sjåføren 1000 i tips. Syntes virkelig han strakk seg lengre en hva jeg kunne forvente?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...