Bårdp Startet 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2022 Når jeg skulle skifte oljen på drevet i år var oljen jeg tappet av grågrøn. Antok at det måtte være en dårlig tetning et eller annet sted. Drevet ble så trykk satt og deretter vakuumert men ingen lekkasje å finne. Rare greier. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Har du bilder å dele? Tok du bilde av det siste som kom ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Nei tok ingen bilder men olja var vel stort sett den samme hele avtappingen. Men så var det jo kun en 1/2 t siden båten ble kjørt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Trykkprøving indikerer at det ikke kommer noe ut, men ikke at det kan lekke utenfra og inn. Og det kan også hende at det bare lekker når det sviver rundt. Det siste er tilfelle med akseltetningen min (simmerring på strak aksel). Akseltetningen er potte tett når motoren står, men lekker noen dråper når den går. Det har nok sammenheng med vibrasjoner. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Men om det hadde lekt inn ville jo det kommet frem når det ble sugd vakuum/undertrykk i drevet. Men drevet holt både på trykk og undertrykk. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Grå olje kan også skyldes feks Teflon (PTFE) i additiver man tilsetter, eller visse oljefilter som også kan inneholde Teflon. Jeg har ikke hørt om mange tilfeller. Vann kan få oljen til å bli grå, melkeaktig eller majonesaktig (mye vann eller kjølevæske). At det skulle lekke bare når det sviver er nok neppe en umulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Dette hendte også med med et DPH-drev et år jeg tok oljeskift. Betydelig vanninnehold i olja. Gjorde ikke noe annet enn å bytte olje igjen og problemet kom ikke tilbake. Etterfølgende oljeskiftene var olja helt uten vanninnhold. Kan naturligvis ha vært lekkasje i o-ring på fyllemutter eller i pakninga på drensplugg siden disse ble byttet selv om jeg er litt skeptisk til det. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Snurret på propellene under testen men det ga ingen forskjell. Da sitter en vel igjen med pakningen på avtappingsskruen eller oringen på påfyllingstroppa. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Ja er vel på disse punktene et DPH-drev kan lekke: -Knutebelg -Girsjalter -Pakning mellom øvre/nedre gearhus -Propellakseltetning -Fylleplugg -Tappeplugg Observerte nøye tetninga på tappepluggen da jeg hadde båten oppe nylig, bytter den alltid hver gang og den ville ikke tålt en ny runde med bruk. Var litt skadet på tetningsflata etter tiltrekking/løsning. Jeg ville ikke satt iverk noen større operasjon i ditt tilfelle ut ifra det jeg har erfart selv på dette drevet, bytt pakning på tappepluggen og o-ringen på fyllepluggen så er sannsynligvis alt ok igjen neste oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Ja nå er ny olje fylt på og pakning på avtapping og påfylling er byttet. Så får en se til neste år hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Siden det tar mindre enn 10min så ville jeg sjekket for kast i propellakslingene med måleur/indikator. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Hadde samme jeg og. Først kom den ganske ren olje, så grå striper. Ikke mye men jeg valgte å ta alt av pakninger og simringer. Men innser at det ble gjerne litt overkill å pakke om drevet. Skjer det igjen så er det på med ny o ring på påfylling og pakning på tappingen. Så sjekke igjen på høst/opptak Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 (redigert) Blir ikke noe mer opptak før til neste år på denne tiden. Har kun båten på land to dager en gang i året for vedlikehold. Klokket for øvrig akslingene i fjor i forbindelse med at jeg monterte nye propeller. Og da var de helt fine så tror ikke det skulle være noe kast i de nå heller da jeg ikke har vært borti noe med propellene. Redigert 14.Juni.2022 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2022 (redigert) Jeg har vært tilstede ved en lunch hos et velrennomert VP verksted hvor det var vann i oljen på drevet, men drevet målte tett. Både trykk og vakuum var helt OK. Godmodig fagkrangel som det var veldig moro å være observatør til. Konklusjonen: Er det vann i oljen kommer det oftest fra simringene, så da ble drevet åpnet nede og joda, mellom de 2 simringene var det sjøgress. Byttet begge og alt var lykke og glede. Dette var riktignok DPE drev, men uansett. mvh Windy37GM Redigert 15.Juni.2022 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.