Jump to content

Grå olje på DPH ingen lekkasje funnet.

Bårdp

Recommended Posts

Trykkprøving indikerer at det ikke kommer noe ut, men ikke at det kan lekke utenfra og inn. Og det kan også hende at det bare lekker når det sviver rundt. Det siste er tilfelle med akseltetningen min (simmerring på strak aksel). Akseltetningen er potte tett når motoren står, men lekker noen dråper når den går. Det har nok sammenheng med vibrasjoner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Grå olje kan også skyldes feks Teflon (PTFE) i additiver man tilsetter, eller visse oljefilter som også kan inneholde Teflon. Jeg har ikke hørt om mange tilfeller.

Vann kan få oljen til å bli grå, melkeaktig eller majonesaktig (mye vann eller kjølevæske). At det skulle lekke bare når det sviver er nok neppe en umulighet.

Dette hendte også med med et DPH-drev et år jeg tok oljeskift. Betydelig vanninnehold i olja. Gjorde ikke noe annet enn å bytte olje igjen og problemet kom ikke tilbake. Etterfølgende oljeskiftene var olja helt uten vanninnhold.

Kan naturligvis ha vært lekkasje i o-ring på fyllemutter eller i pakninga på drensplugg siden disse ble byttet selv om jeg er litt skeptisk til det.

Ja er vel på disse punktene et DPH-drev kan lekke:

-Knutebelg

-Girsjalter

-Pakning mellom øvre/nedre gearhus

-Propellakseltetning

-Fylleplugg

-Tappeplugg

Observerte nøye tetninga på tappepluggen da jeg hadde båten oppe nylig, bytter den alltid hver gang og den ville ikke tålt en ny runde med bruk. Var litt skadet på tetningsflata etter tiltrekking/løsning.

Jeg ville ikke satt iverk noen større operasjon i ditt tilfelle ut ifra det jeg har erfart selv på dette drevet, bytt pakning på tappepluggen og o-ringen på fyllepluggen så er sannsynligvis alt ok igjen neste oljeskift.

Hadde samme jeg og. 
Først kom den ganske ren olje, så grå striper. Ikke mye men jeg valgte å ta alt av pakninger og simringer. 
Men innser at det ble gjerne litt overkill å pakke om drevet. 
Skjer det igjen så er det på med ny o ring på påfylling og pakning på tappingen. Så sjekke igjen på høst/opptak

Blir ikke noe mer opptak før til neste år på denne tiden. Har kun båten på land to dager en gang i året for vedlikehold. Klokket for øvrig akslingene i fjor i forbindelse med at jeg monterte nye propeller. Og da var de helt fine så tror ikke det skulle være noe kast i de nå heller da jeg ikke har vært borti noe med propellene.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Jeg har vært tilstede ved en lunch hos et velrennomert VP verksted hvor det var vann i oljen på drevet, men drevet målte tett. Både trykk og vakuum var helt OK. Godmodig fagkrangel som det var veldig moro å være observatør til.

Konklusjonen: Er det vann i oljen kommer det oftest fra simringene, så da ble drevet åpnet nede og joda, mellom de 2 simringene var det sjøgress. Byttet begge og alt var lykke og glede.

Dette var riktignok DPE drev, men uansett.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...