Jump to content

Perkins 6354 røykutvikling eksosbend

Goddis77

Recommended Posts

Hadde av varmeveksler, turbo, eksoskne og eksosbend i vinter. Alt ble montert med nye pakninger og pakningspasta.

Har hatt trøbbel med å få eksoskneet tett etter påmontering, og har trodd hele veien at det har vært flens eller pakningspasta som har gjort det.

Symptomene kommer først etter at motoren er varm og under gange. Har ikke fått til symptomene ved lavere hastighet eller ved å ruse med gir utkoblet.

Flommer også ut kjølevæske når dette skjer, men her kan jeg ha fylt for mye på.

Kan det være hull i eksoskneet som kommer ved høy temperatur?

index skrev for 1 time siden:

Kan du ha en lekkasje under isolasjonen på bendet?

Goddis77 skrev 22 minutter siden:

Jeg tenker at det må være lekkasje under isolasjonen på bendet. 

Da tenker vi ganske likt:giggle:. Jeg ville ha fjernet isolasjonen forsiktig og sett hva som åpenbarer seg under. Om du er forsiktig kan du kanskje gjenbruke isolasjonen etter rep av bendet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 6 minutter siden:

Da tenker vi ganske likt:giggle:. Jeg ville ha fjernet isolasjonen forsiktig og sett hva som åpenbarer seg under. Om du er forsiktig kan du kanskje gjenbruke isolasjonen etter rep av bendet. 

Håper å finne nytt hvis ikke det koster skjorten

Goddis77 skrev 1 minutt siden:

Håper å finne nytt hvis ikke det koster skjorten

Det er nok det beste. Men jeg ville uansett demontert for å finne feilen først. Så det ikke viser seg å være noe helt annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er det mulig for meg å ta en testtur med denne "blottlagt" for å se etter eventuelle lekkasjer?

Regner med isolasjonen er for beskyttelse mot omgivelsene rundt?

Hvis denne viser nå å være ok, så må jo den pakkes inn igjen. Tenkte å sjekke ut Vangbo da som @Gudrunforeslo.

index skrev 2 minutter siden:

Tror nesten bare jeg ville kuttet stussen og sveist igjen hullet. En bolt kan legge opp til en fremtidig lekkasje en gang i tiden. 

Ser den. Har ikke muligheten til å sveise selv, så da må den nesten leveres inn til sveiser for en slik operasjon.

Kan være det tryggeste hvis det viser seg at lekkasjen er i det området. 

Goddis77 skrev Just now:

Ser den. Har ikke muligheten til å sveise selv, så da må den nesten leveres inn til sveiser for en slik operasjon.

Kan være det tryggeste hvis det viser seg at lekkasjen er i det området. 

Kanskje lurt å montere igjen først og fremst, så du ser hvor lekkasjen er. Det er greiere å reparere faktiske feil enn antatte tenker jeg;-)

Fikk svar fra Vangbo på forespørsel der:

Hei, takk for din henvendelse.
Vi har en keramisk matte med aluminiumfolie 1 side som vi selger mye av til marine pga. tåler høy varme, fuktighet, tøft miljø etc.

Se link her til produktet: https://vangbo.no/produktkategori/varme-isolasjon/varmeisolerende-keramiske-matter/

Tittet på de mattene der, og de var jo svindyre. Må jo finnes noe billiger enn dette her?

Vi brukte normalt eksosbandasje på eksosrørene. Ikke for bred hvis det var krappe bend. 

Noe ala disse: https://vangbo.no/produkter/varme-isolasjon/eksosbandasje/eksosbandasje-karbon-fiber/eksosbandasje-karbon-fiber-254-cm-bredde-15-mm-tykkelse-152-meter-lengde/

Med bend ble det mer vrient å få det til å dekke skikkelig og se pent ut hvis bandasjen var for bred..

Festet den med egen streng som "eksosfolkene" hadde. 

Men nå hadde vi dette hengende på verkstedsveggen så vi bare klippet av i ønsket lengde.

En gang hadde vi en båt med tørr eksos og potte som produserte et h....varmt motorrom. :sweat:

Var prøvd med noe tynt materiale som hadde løsnet og vanlig motorromsisolasjon oppunder dekk, men der hadde folien løsnet og isolasjonen blitt mørk brun/sort..

Vi brukte en tykk "lisse" som ble surret rundt og sikret med "sveiseduk" og streng.

Det motorrommet ble totalt forvandlet med tanke på både temperatur og støy. 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kjenner jeg også er litt skeptisk til pakningene til manifoilen. Det var en tykk god en før, mens de nye jeg har brukt er bare tynne metallpakninger. De tykke var gått ut av produksjon.

Hvis det fremdeles lekker, kan det være noe der som kan være synderen da?

Det kan det jo være. Fordelen denne gang er at du vil se hvor det lekker. Om du er usikker på om pakningen er nok, legg på et tynt lag eksosmontasjepasta på hver side av den. Da blir det tett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...