Jump to content

Perkins 6354 røykutvikling eksosbend

Goddis77

Recommended Posts

Goddis77 skrev On 1.7.2022 at 11.13:

Noen teorier på hvorfor dette her bare kommer ved driftstemperatur og ikke hele tiden?

Det kan nesten virke som om det er en oljelekkasje et sted som ender opp på en varm flate. Da vil det naturlig nok ikke ryke før motoren er driftsvarm. Men som Hulda sier, noe bør det lukte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk for lekkasjer før den blir varm da. Turboen blir jo varmere med mer turtall/belastning, så det kan fort være noe der. Og det skal ikke store dråpen til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Rengjort rundt turbo og så en liten lekkasje på ene slangen som går fra turbo ned til intercooler. Veldig liten.

Tipper denne ikke er synderen men nå byttes den likevel.

Lukten vi merker nå minner meg om første gangen en brenner vekk belegget i ny peis. Tipper det er eksosbandasjen som lager dette.

Tenker at jeg tar en ny tur snart for å sjekke mer.

Jeg og madammen snakket om det i går og vi konkluderte med at vi ikke lukter eksos eller noe sjenerende egentlig når det røyker. Får teste mer og se :smiley:

Fikk tips om å teste med såpevann for å se etter lekkasjer. Tok en runde på dette i dag og fant ingen lekkasjer. Men fikk røyk når jeg gjorde dette som var lik det vi opplever. Så jeg heller mot en liten vannlekkasje som fordamper rett og slett.

Må sjekke om det kanskje lekker litt fra eksos slangen ved økt belasting eller noe slikt.

Lukter ikke noe så det kan være en god teori :smiley:

Jeg er fortsatt overbevist om at det er enten eksospasta eller eksosbandasjen som lager røyk. Har opplevd det mange ganger og det gir seg etter noen timers gange. Temperaturen på bendet ut fra turbo kan fort komme opp mot 3-400 grader, så det skal ikke store forurensingen til før det begynder å ryke. Jeg ser på dette som helt normalt.

Tok oss en tur med båten med overnatting nettopp, så har ikke fått helt skrekken pga dette her, men vil ikke ta en lengre tur med høyere fart før vi er sikre her tenker jeg. Liker ikke det å ikke vite.

Ingen lukt eller lekkasjer som vi kan se ihvertfall.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...