Jump to content

Solcellepanel pakke

jan

Recommended Posts

VegJoh skrev for 8 timer siden:

Klarer du deg med faste paneler, så blir jo prisen på disse vesentlig billigere. 

https://seatronic.no/skanbatt-sp100m-b-100w-solcellepanel?gclid=Cj0KCQjwhqaVBhCxARIsAHK1tiNz9jKW553fWOMaSjgmWr9ktssUX_k0ZQUUaEIy726P41A7t4KEibQaAuLsEALw_wcB

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Dette er et ganske stort panel. 2.40 X.60. Det er ganske mye panel å holde styr på i vinden. Stort er jo bra, men krever litt rigging, samt løse ledninger. 

Jeg har et 100w, sammenleggbart panel, av rimeligere type. Funker, men mye styr. På min båt er det vanskelig å montere noe permanent. 

Hvis mulig ville jeg ha montert permanent. Fordeler med det er mange. Ingen styr å rigge opp. Lader hele tiden, både på korte stopp, samt når du kommer til uthavn, så kan du bare finne frem badebuksa å slappe av. Samt når du har parkert etter helgeturen, så har du fullladet batteri til neste helg. 

Men hvis permanent er vanskelig, så er nok dette en grei løsning. 

Er litt avhengig av ett sammenleggbar panel,,har 2 100w i dag med en 30amp,regulator,,kommer kanskje opp i 6 ampere lading ,,synes det er lite,,og de panel jeg har er såkalt billigpanel ,, str.er grei legger det oppå kalesjen, når behovet er der,,men jeg synes dette så rimelig ut til å være kvalitet,,blåtann regulator er jo og kjekt. 

jan skrev 50 minutter siden:

Er litt avhengig av ett sammenleggbar panel,,har 2 100w i dag med en 30amp,regulator,,kommer kanskje opp i 6 ampere lading ,,synes det er lite,,og de panel jeg har er såkalt billigpanel ,, str.er grei legger det oppå kalesjen, når behovet er der,,men jeg synes dette så rimelig ut til å være kvalitet,,blåtann regulator er jo og kjekt. 

Tror vel mange har erfart at panelene ikke er så effektive som en hadde håpet på. Min erfaring med rimelig panel er at det er veldig avhengig av god vinkel mot sola. Det er ikke særlig effektivt når det ligger flatt på taket. Løsningen er jo som du er inne på, større, eller bedre. 

Ser jo ut som gode greier de du har link til. Hvis du velger de, hold oss oppdatert hvordan virkningsgraden er. 

Sørlandet2 skrev 13 minutter siden:

Tror vel mange har erfart at panelene ikke er så effektive som en hadde håpet på. Min erfaring med rimelig panel er at det er veldig avhengig av god vinkel mot sola. Det er ikke særlig effektivt når det ligger flatt på taket. Løsningen er jo som du er inne på, større, eller bedre. 

Ser jo ut som gode greier de du har link til. Hvis du velger de, hold oss oppdatert hvordan virkningsgraden er. 

Ja, skal oppdatere hvis jeg kjøper osv,,men ser ut som kvalitet ,lyst på det 🙂

jan skrev 1 time siden:

Er litt avhengig av ett sammenleggbar panel,,har 2 100w i dag med en 30amp,regulator,,kommer kanskje opp i 6 ampere lading ,,synes det er lite,,og de panel jeg har er såkalt billigpanel

Billigpanel eller ei, å bare få ut 6 amp fra tilsammen 200W med solcellepanel er jo bare 50% av det du burde klare. Selv billig-paneler skal klare mer enn det. Mitt 100W billig-panel koblet mot en Victron klarer drøye 6.5A på en optimal dag.

Noe å ha i bakhodet:

• Som @Sørlandet2 skriver så er vinkel mot sola viktig. Jo mer 90 grader på sola du klarer, jo bedre.
  • I tillegg så har også regulatoren endel å si. En MPPT-regulator klarer å få ut mer av solcellepanelene enn en PWM-regulator. 
  • Avhengig av hvordan panelene er koblet (parallell vs seriell) så kan skygge spille en stor rolle. Ved skygge på ett panel vil parallellkobling være best, så vidt jeg vet. Hvis du seriekobler vil skygge på ett panel dra ned det andre panelet også
  • Kabeltykkelse spiller også inn, så sørg for tykke nok ledninger både fra panel til regulator, og fra regulator til batteri.

Så sørg for så god vinkel som mulig mot sola, ingen skygge på noen av panelene, en god MPPT-regulator og fornuftig tverrsnitt på ledningene så har du gjort det du kan for å optimalisere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...