Jump to content

Nytt luftfilter, papir eller skumgummi?


PatrickL

Recommended Posts

Har en iveco motor på 220hk som luftfilteret er tett på. Dette er av typen man ikke kan bytte "kassett" på så derfor må jeg ha helt nytt. 

32-324_s_1.jpg.87e3191d3143b86c85b14012bb32a1bc.jpg

Kan jeg bruke denne modellen fra biltema eller bør jeg bruke en form for metallrist med skumgummi rundt? 

 

Vil ikke kjøre uten pga aldrende lyddemping i motorrommet. 

Link to post

Miljøet rundt en båtmotor er jo temmelig rent sammenlignet med feks en motorsykkel i sahara. Et annet aspekt er krav til ytelse som krever friere luftgjennomstrømning. Et tredje er krav til vedlikehold. En fritidsbåt vs noe som skal vinne fartskonkurranser i miljøer med mye partikker i luften, taler for forskjellige løsninger.

 

I ene enden av skalaen har man rimelige og vedlikeholdsfrie papirfilter. I den sndre enden har man dyre racing-skumfiltere som må renses og oljes hyppig (daglig under de mest krevende forholdene). Den første støtter seg til at partikler fanges gjennom at de er restriktive så partiklene blir for store til å slippe gjennom porenr, den andre gjennom at partiklene klebres til oljen på filteret. Papirfilteret er mer restriktivt og vil derfor innvirke mer negativt på ytelse og forbruk. Det oljede filteret vil slippe gjennom mer luft, som i tur vil føre til bedre ytelse og lavere forbruk. Men, desto mer forurenset det oljede filteret blir, desto mer partikler vil slippe gjennom og slite på motoren, samtidig med at filteret tetter seg raskt og øker forbruket og reduserer ytelsen (ergo må vaskes og oljed veldig ofte).

 

Jeg tenker at papirfilter er veien å gå for en fritidsbåt - selv en med høy ytelse. Det er rimelig. Det er vedlikeholdsfritt (bytt mellom hver sesong samtidig med oljefilter eller hvert n'te år - avhengig av mengde bruk, osv). Du kan ikke gjøre noe feil som kan gi store konsekvenser.

 

Venter du lenge med å bytte et papirfilter vil forbruket og ytelsen gå en smule ned. Under like forhold med rent vs tett filter vil motoren også kunne gå varmere (økt slitasje). Men, med væske kjøling av motor og temperaturmåler (gasshåndtering) så står du i ingen fare for å påføre motoren noen merkbar slitasje før du sesongen etter kom på at du glemte å bytte i fjor. Kjører du derimot ned et oljet filter som du glemmer å vedlikeholde, da kan saken være en helt annen - da vil partikler slippe gjennom lenge før du merker noe på forbruk, ytelse og temp.

 

Papirfilteret fra Biltema er sikkert tipp topp. Men du må holde det tørt.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...
zooper skrev On 15.6.2022 at 22.47:

Papirfilteret fra Biltema er sikkert tipp topp. Men du må holde det tørt.

 

Det avbildete filteret fra Biltema er nok ikke av papir :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...