Nordkapp16.5
Kompressjonstest på varm motor er på sin plass, men jeg tenker også at en 3sylindra motor bør klare å starte selv om den går på 2... om det er sprekk mellom to sylindre - ja da kan det kanskje være umulig å få start, men da burde man jo også merke det på gangen skulle jeg tro?
nå kjenner jeg ikke motoren i det hele tatt og vet ikke hvor avansert den er - så dette blir litt skudd i blinde, men jeg har hørt om liknende på bil:
Det kan være en bensinslange som ligger til slik i motor-rommet at bensinen begynner å koke når motoren er varm og alt står stille. Luft i bensinsystemet kan bety start-problemer. Lite sannsynlig, men jeg vet at dette er et problem på noen biler.
Kan være en temperatursensor. Hvis motoren har noe som skal passe på at den ikke overoppheter kan det være at varm motor som plutselig stanses fører til at temp-sensor slår ut. Men da skulle jeg tro at du ikke ville få gnist. Hvis det er en mer avansert motor bruker den temp.sensor for å avgjøre blandingsforhold. Hvis en eller fler sensorer er ute og sykler kan sånne problemer oppstå - men igjen dette er også mer relevant på 4taktere, og ikke så sannsynlig feil på denne motoren.
Eller kanskje det er noe sånt: Har motoren noe auto-choke opplegg? Hvis et slikt system gir tjukkere blanding når motoren ikke trenger det vil du få start-problemer. Det forklarer i såfall også at du har gnist men likevel ikke får start selv med startgass