Jump to content

Evinrude vro 70hk- starter ikke etter kjøring.

Vctamer

Recommended Posts

Hei sann! Har en eldre Evinrude vro 70hk.

I forfjor så var vi ute en tur i båten, hvor vi etter 20 min kjøring fant et fint sted vi kunne fiske. Jeg skrudde da av motoren og tenkte vi kunne drive innover ettersom det var lite vind. (Dette var da ikle i et åpent havgap såklart) når vi så begynte å nærme oss skulle jeg starte motoren, men da ville den ikke starte. Prøvde å ta ut tennpluggene for å pusse dem uten hjelp, det var gnist på alle 3 plugger. Prøvde deretter med start gass, det hadde heller ingen effekt. Etter å ha blitt slept inn til båtplassen, så prøvde jeg å starte motoren. Og den startet opp med engang..

Har så kjørt samme rutine et par ganger til med samme resultat.. båten starter igjen når jeg har kommer i havn etter 30 min sleping..

I ettertid så har jeg glemt helt vekk at det er en lufte skrue på begge tankene. Kan ikke huske om jeg åpnet lifteskruene, men regner med dem var igjen. Kan dette være årsaken?

Med fare for å ødelegge nattesøvnen til trådstarter:

Vi hadde en tilsvarende motor for en god del år siden som oppførte seg helt likt.

Måtte vente til den var kald skulle vi få den til å starte igjen.

Etter mye om og men fikk vi tilbakemelding at den ene sylinderen var revet.

Et lite mekanisk verksted som hadde gjort slike jobber før "borret ut" den aktuelle sylinderen og satte inn en ny foring.

Etter det startet den lett uansett temperatur.  

Kompressjonstest på varm motor er på sin plass, men jeg tenker også at en 3sylindra motor bør klare å starte selv om den går på 2... om det er sprekk mellom to sylindre - ja da kan det kanskje være umulig å få start, men da burde man jo også merke det på gangen skulle jeg tro?

nå kjenner jeg ikke motoren i det hele tatt og vet ikke hvor avansert den er - så dette blir litt skudd i blinde, men jeg har hørt om liknende på bil:
Det kan være en bensinslange som ligger til slik i motor-rommet at bensinen begynner å koke når motoren er varm og alt står stille. Luft i bensinsystemet kan bety start-problemer. Lite sannsynlig, men jeg vet at dette er et problem på noen biler.
Kan være en temperatursensor. Hvis motoren har noe som skal passe på at den ikke overoppheter kan det være at varm motor som plutselig stanses fører til at temp-sensor slår ut. Men da skulle jeg tro at du ikke ville få gnist. Hvis det er en mer avansert motor bruker den temp.sensor for å avgjøre blandingsforhold. Hvis en eller fler sensorer er ute og sykler kan sånne problemer oppstå - men igjen dette er også mer relevant på 4taktere, og ikke så sannsynlig feil på denne motoren.

Eller kanskje det er noe sånt: Har motoren noe auto-choke opplegg? Hvis et slikt system gir tjukkere blanding når motoren ikke trenger det vil du få start-problemer. Det forklarer i såfall også at du har gnist men likevel ikke får start selv med startgass

Redigert av AMelbye (see edit history)

Takker alle sammen for raskt svar! 

blir litt redd når revet stempel og blokk blir nevnt? utvendig ser blokka hel og fin ut.

men blir til å kjøre kompresjons test på varm motor. 
Men var da stempel revnet på topp eller på siden? 

Gudrun skrev for 13 timer siden:

Med fare for å ødelegge nattesøvnen til trådstarter:

Vi hadde en tilsvarende motor for en god del år siden som oppførte seg helt likt.

Måtte vente til den var kald skulle vi få den til å starte igjen.

Etter mye om og men fikk vi tilbakemelding at den ene sylinderen var revet.

Et lite mekanisk verksted som hadde gjort slike jobber før "borret ut" den aktuelle sylinderen og satte inn en ny foring.

Etter det startet den lett uansett temperatur.  

Hvor befant dette verkstedet seg?

Takk for svar, tror dette høres ut som en mulighet desverre..

Nå er dette en del år siden dette da men det lå på vei mot Os, sør for Bergen.

Var et av medlemmene i dykkerklubben som hadde kontakten.

Aner ikke om de eksisterer lengre i dag.

Var et medlem innom her tidligere med propell som "levevei" muligens de vet noe.

Hadde vel Os eller noe i signaturen.

Men har ikke sett vedkommende innom her på lenge.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ikke ta sorgene på forskudd - begynn med komp. test og ta det derfra. Hvis blokka må repareres er det et par navn som dukker opp i hukommelsen: Oslo cylinderservice og cylmo. Om ikke de så er det garantert noen i landet som kan gjøre jobben. Men spørsmålet blir kanskje om det er billigere å bytte blokka, som igjen blir en avveining med brukt blokk vs nye foringer og forventet levetid. 

Men igjen begynn med å sjekke kompresjon - jeg tenker det fortsatt er veldig sannsynlig at dette er en bagatell. 

kan du legge ut bilde av motor, vil kunne hjelpe oss å tidfeste den sånn noenlunde ut fra dekor på deksel. 

Jeg hadde en 97 mod Johnson 3syl 35hk.  Der fikk jeg også en lignende feil.  Motoren kunne plutselig stoppe,  nekte å starte opp , eller bare gå på 2 syl etter oppstart.  Viste seg å være optiske "crank position" sensorer under svinghjulet som måtte byttes.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...