Bav37 Startet 16.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2022 Gjelder 114 år gammel skøyte som er bygget i eik. Ved fribord midtskips er det et parti på 5 x 7 cm som er pill råttent. Kniven går rett gjennom uten motstand. Tanken er å skjære ut et stykke og felle inn nytt ved å lime. Er klar over at eik er vanskelig og at flatene må vaskes med aceton før liming. Hva anbefales, polyuretan- eller epoxylim? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2022 (redigert) Nå sier du lite om hvor hendig du er, men regner med du har tatt i verktøy før siden du drifter ei 114 år gammel skøyte Polyuretanlim krever fullkontakt, altså langt nøyaktigere arbeid enn epoksy for å oppnå full styrke. Den ekspanderer ved herding, og får gassbobler utviklet seg mellom limflatene blir styrken tilsvarende hard isopor, så for at styrke skal oppnås bør det være minimalt med ujevnheter mellom limflatene, ideelt sett ingen. Mens epoksy, da fortykket, er gapfyllende og krever ikke like nøyaktig tilpasning som andre limer. Så; er du særdeles nøyaktig; gå for poluyretan. Elastisk og sterk lim. Hvis du har det travelt, og synes fullkontakt blir litt for mye nøyaktighetsarbeid; gå for epoksy. Vær samtidig klar over at epoksy, ved liming av innfelte stykker som du beskriver, blir noe sprøere i limfugen enn poluyretan. En annen ting med epoksy i forhold til polyuretan er at epoksy bør/må overmales eller beskyttes med lakk med UV-filter. Tåler altså ikke sollys over tid. Polyuretan er heller ikke veldig glad i sol, men mister ikke nevneverdig styrke slik som epoksy eksponert for sol over tid kan gjøre. Det finnes også tilsetninger man kan ha i epoksylimet for at det skal tåle UV, men det farger limet en del. Stykket du skjærer ut bør ha skrådde ender, slik at limingen i endene av det nye stykket blir mest mulig langved (altså minst mulig tverrved, liming av tverrved gir dårlig limstyrke). Har sett enkelte operere med så lite som 45 graders skrådde kanter i endene, det blir alt for lite. Jo slakere vinkel, jo bedre. Selv har jeg ved spunsing i skrog operert med en skjøtlengde på tilsvarende 7-8 ganger tykkelsen av skroget, i alle fall ved spunsing av større stykker. Men ideelt sett er tallet 12 ganger tykkelsen av skroget, da blir styrken tilnærmet som ubrutte fibrer, men ikke alltid det er nødvendig å ta den såpass langt ut, kommer som sagt an på størrelse på spunsen, og ikke minst hvor på skroget det er snakk om, sånn i forhold til framtidig forventet belastning. Redigert 16.Juni.2022 av Hakkannen Glemte å nevne UV-stråling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.