Jump to content

Hvilken Rana båt er dette?

AndréG

Recommended Posts

Denne heter Rana-Plast 16.    Tror den var godkjent for 20 hk.   Onkelen min hadde en sånn, først med 15 hk, deretter 20hk.   Ble også prøvd en tur med 30 hk.  Mener å huske han sa at full fart med 30 var mer enn skroget likte, men de ekstra kreftene kom godt med ellers.   

Rana 17 tåler mer fart, funker fint med 40hk 

En smule forvirrende med at det var 2 båtbyggerier på samme plass, med nesten samme navn.   Rana-Plast og Rana båtfabrikk.    Disse ble etterhvert slått sammen. 

Og et utall modeller gjennom årene.  Lista her er på langt nær komplett :giggle:

https://boat.no/asp/boats/search.asp?rcc=1&mnhi=0&bappraisalstatus=&bbrand=rana

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev On 17.6.2022 at 15.25:

Denne heter Rana-Plast 16.    Tror den var godkjent for 20 hk.   Onkelen min hadde en sånn, først med 15 hk, deretter 20hk.   Ble også prøvd en tur med 30 hk.  Mener å huske han sa at full fart med 30 var mer enn skroget likte, men de ekstra kreftene kom godt med ellers.   

Rana 17 tåler mer fart, funker fint med 40hk 

En smule forvirrende med at det var 2 båtbyggerier på samme plass, med nesten samme navn.   Rana-Plast og Rana båtfabrikk.    Disse ble etterhvert slått sammen. 

Og et utall modeller gjennom årene.  Lista her er på langt nær komplett :giggle:

https://boat.no/asp/boats/search.asp?rcc=1&mnhi=0&bappraisalstatus=&bbrand=rana

Aha, vet du ca fart med 30hk på den? Har en mercury EFI 30(4takter) 2013 mod jeg vurderer å kjøpe

AndréG skrev for 10 timer siden:

Aha, vet du ca fart med 30hk på den? Har en mercury EFI 30(4takter) 2013 mod jeg vurderer å kjøpe

Dette var lenge før GPS , så ikke godt å si. Etpar og 20 tenker jeg. 

30 hesteren onkelen min prøvde var en 2syl 2T på rett i overkant av 50 kg.   25 kg ekstra + batteri bak vil helt klart merkes i denne båten som ikke har alt for mye bæring i hekken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...
AndréG skrev On 24.7.2022 at 12.43:

Tror dere en ny mercury. 20hk på 50 kg hadde passet bra på båten? Prøvde en mercury 30hk 80kg men den ble for tung og fikk ikke mer fart en 10knop/22 km/t. Hadde håpet å få den opp mot 20knop vist det er mulig

Hadde heller kjøpt en annen båt om fart var målet. 

dette er en smal båt med kjøl. 

ville vurdert en 2-takt 20 hk. Mindre vekt. Er mange lignende båter her vi har hytte. De fleste har vel 10-20hk..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...