Marvins
Hei
Jeg har søkt etter svar, men finner ikke eksakt svar på mitt spørsmål i tidligere tråder, beklager om det er noe jeg har oversett :)
Jeg skal sette ut en lang flytebrygge fra land og trenger grunnleggende innføring i et par emner jeg bare ikke klarer å forstå ;)
Det blir en fast gangbane fra land som skal ligge på en skliplate på brygga, det er 2.5 meter forskjell på flo og fjære og det er bratt skrånende bunn i området hvor moringen skal ligge. Jeg ser det er oppgitt flere steder at taulengde mellom brygge og moring må være flere ganger dybden, men vil det si avstand fra moring til brygge, eller skal det være mye slakke i tauet? Om det er mye slakke, hva stopper da bryggen fra å kunne presse inn mot land? Planen er såklart å henge i 25kgs daumann på tauet, men denne vill ikke klare å stoppe brygga fra land i skikkelig ruskvær?
Jeg tenker som følger:
Plasserer 2t moringer med 32mm tau, kauser og wireklemmer. Holder det med 24mm tau? Skal ligge to stk båter på longside på ca 1.5 t hver
Plasserer brygga i ca rett posisjon og fester kjetting fra land til brygge i passe avstand.
Stremmer opp tau fra moringer til brygge, med litt slakke for flo/fjære
Fester inn daumann ca 3 meter ut fra brygge
Ettersom det kan være litt is på vinteren er planen å slakke landkjettingen slik at brygga kan vandre litt mer, bør landkjetting løsnes helt? Selve understellet på brygga er helstøpte plastrør og tåler isgang.
Hva tenker dere?