Jump to content

Tips til "folkelig" seilmaker

Sebaldus

Recommended Posts

Seilene mine er neppe hva de en gang var og ifølge forståsegpåerne var de vel ikke noe da heller. Jeg er forsåvidt fornøyd og har vel ikke akkurat råd til nye seil med det første heller.

Tenkte derfor forsøke å lappe litt på de jeg har. Rullefokken fikk ny ytterkant i våres av tidligere eier så den er grei nok. Storseilet derimot er jeg litt redd for ytterkanten på. Seilet er til vanlig rullet inn i masten men flikken som stikker ut ser litt småmorken ut.

Kunne derfor tenkt meg å få gått over storseilet og kanskje sydd på en ny bit ytterst. Ser dog for meg at dette koster $$$ når jeg ser annonsene til de vanlige seilmakerne. Hverken jeg eller lommeboken føler seg helt hjemme blandt folk som seiler med kongen, syr seil for whitbreadbåtene osv.

Lurer derfor på om noen har tips til en rimelig, folkelig seilmaker. Fortrinnsvis på sørlandet, men jeg er stadig i bergen og buskerud/vestfold.

• 2 uker senere...

Får følge opp tråden med å berette at jeg nå har vært innom hos Z-seil. Seilet mitt ble ferdig på en uke og arbeidet ser ut til å være bra.

Seilmakeren fikk tillit hos meg da han ikke prøvde å pushe på meg et nytt seil men mente jeg fint kunne ha seilet mitt noen år till. Med en slik holdning får han kanskje besøk igjen om to eller tre år!

Veldig bra service og jeg anbefaler stedet!

• 2 år senere...

Er det en seilmaker som har lus-sett et eller annet sted mellom Stathelle og Sande... skal en tur til Sande i morgen for å hente gummibåten og skulle hatt et sett med ferdige lus som bare kan limes på seilene.... Har ikke særlig lyst til å kjøre lengere enn nødvendig... Finner jeg ikke noen som selger, så blir det noe "home made" tenker jeg..

Mener å ha hørt om en seilmaker i Tørnsbergregionen... er det nogen som vet? Seilene skal på båten på søndag, påsken kommer raskt nå....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...