Jump to content

Solcellpanel- Mest mulig watt på 112*70cm

MR Swe

Recommended Posts

Tja .. hvis du har over 11 meter på den ene led, og 70 cm på den anden led, så får du ingen problemer med at finde paneler nok til at give 130-160W ?

Jeg benytter et panel fra Sunbeam, som fungerer og virker robust. De kan ikke helt levere den øskede effekt, men de kommer tæt på.

https://www.sunbeamsystem.com/tough_plus_plus_series/

Redigert av mthoms (see edit history)
MR Swe skrev 18 minutter siden:

Og er det noen problemer med 2 panelerxmed varsin regulator inn på batterierne?

Det vanlige er å koble panel nr2 i serie eller parallell med det du allerede har, gitt ar regulatoren du har takler antallet watt som det da blir tilsammen..

Hvordan der blir når du bruker 2 regulatorer kan sikkert @Lars H. utdype. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

MR Swe skrev 1 time siden:

Takk  har idag 1st 100w panel fra sparelys på plassen så vet ikke om 20w gir så mye mer. Hadde håpet på 140-150w fantes i liknade størrelse men ser dåligt ut med det.

Effekten av et panel er en funksjon av panelets effektive areal (den delen som er solceller, uten ramme osv). Med mindre du går fra et gammelt polykrystall-panel til et nytt monokrystall-panel får du ikke særlig effektøkning uten å samtidig øke arealet like mye. En arealøkning på 25% gir en effektøkning på ca 25%.

Hvis du ser annonser for supereffektive paneler som lover mye mer enn konkurrentene så tror jeg du blir lurt. Da kan det være lurere å optimalisere resten av opplegget ditt, f.eks ved å bytte regulator fra PWM- til MPPT-regulator og sjekke ledninstverrsnitt osv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

MR Swe skrev 14 minutter siden:

Har  Victron MPPT 75/15 så kan legge til et 50W panel men må vinne et med samme VoC som jeg har da?

Det er en god regulator, så da er du godt utstyrt der. ??

Hvis du har to paneler på samme regulator så bør de ha samme eller nesten lik VoC, sånn jeg har forstått det, ja. Jeg fant et 50W panel hos MaksPower i Sandvika som hadde samme VoC som mitt 100W-panel, men vet ikke om det bare var flaks eller om det er vanlig at paneler med forskjellig størrelse har samme VoC.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...