Jump to content

Skal kjøpe plotter, hva velger jeg?

bellen

Recommended Posts

Har kjøpt meg "ny" båt og trenger en plotter til den, men er litt usikker på hva jeg skal velge med tanke på ekkolodd. Ekkoloddet skal primært brukes til fisking ned til rundt 100 meter. Jeg kunne gjerne tenkt meg Real Vision på Raymarine sin Axiom 9Rv, men duger denne svingeren til å finne fisk ned til 100 meter? Jeg har også liggende en Simrad Totalscan-svinger hjemme, burde jeg heller gå for en Simrad GO? Eller burde jeg valgt et annet oppsett? Budsjett ca. 15000,-kr.

@abborhar vel noen gode innspill her?

Du finner ikke fisk på 100m med Axiom RV. 

Anbefaler Lowrance Elite-9 FS siden den har raskere prosessor enn Simrad GO9 XSE. Hvis du ikke skal koble til autopilot eller radar så er de veldig like. Elite FS støtter også autopilot og radar, men har noen begrensninger sammenlignet med GO serien. 

https://mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-9-fs

50/200 kHz HDI er den beste svingeren til bunnfiske før du begynner på dyre 1kW Airmar svingere (TM260, TM185M, B175H) 

Nye Simrad NSX som skal erstatte GO serien er også et bra valg. Har bedre skjerm og skjermoppløsning enn Elite FS og GO serien. NSX 3009 har en IPS skjerm med 1280x720 oppløsning. Har brukt NSX litt nå i det siste og begynner å like brukerinterfacet godt. Den er basert på en helt ny Android basert plattform som heter Neon. Stort sett alt nytt i framtiden fra Lowrance og Simrad kommer nok til å være basert på Neon plattformen. NSX gir ett mer moderne inntrykk enn andre plottere fra Lowrance og Simrad. 

NSX får nå ny funksjonalitet i hver softwareoppdatering og vil nok snart ha mer funksjonalitet enn GO serien. Den gjør i dag en del ting på en bedre måte enn GO, men også bedre enn toppmodellen NSS Evo3S. NSX skjermene er mer lyssterke, har høyere oppløsning, bedre innsynsvinkelen og er hvitere enn GO og Elite FS, antar NSX bruker samme skjermer som NSS Evo3S . NSX er også raskere enn GO.

Men budsjettet ditt vil sprekke med NSX 3009 med 50/200kHz HDI. kommer vel på ca 19 tusen. 

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...